Trei mari societati craiovene au intrat in 2007 cu mari dificultati financiare si de actionariat. ELECTROPUTERE, AVIOANE SI DAEWOO asteapta noi patroni. La aceste unitati lucreaza in prezent peste 7.000 de salariati.
ELECTROPUTERE Craiova este un exemplu pentru ceea ce inseamna privatizare ratata. Uzina craioveana a fost scoasa la vanzare in ultimii ani de cinci ori, fara succes insa.
A fost nevoie de restructurari succesive de personal pentru a supravietui. In plus, la ora actuala, societatea este inglodata in datorii catre bugetul de stat si inregistreaza pierderi. Presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS - cea care detine pachetul majoritar de 62,8% din actiuni), Teodor Atanasiu, a anuntat recent, in urma unei vizite pe care a efectuat-o la Craiova, ca fabrica va fi scoasa din nou la privatizare. Conditia esentiala este ca viitorul proprietar sa investeasca la ELECTROPUTERE zeci de milioane de euro in retehnologizare si sa achite datoriile de peste 1.200 de miliarde de lei vechi catre bugetul de stat.
Seful AVAS a anuntat totodata ca renunta la ideea privatizarii pe un euro, asa cum se vehicula in ultima vreme, ca strategie de privatizare. Va conta si pretul obtinut pe pachetul majoritar de de actiuni detinut de stat, dar cel mai mult va fi punctat angajamentul viitorului proprietar ca va face investitii. Din cauza pierderilor financiare de circa 300 de miliarde de lei vechi, forurile de decizie au initiat demersurile pentru retrogradarea societatii la categoria a treia a Bursei de Valori Bucuresti (BVB). Uzina lucreaza, la ora actuala, la doar 20% din capacitate, dupa cum a precizat directorul general, Cornel Mondea. In caz de esec al privatizarii la pachet, ELECTROPUTERE se va transforma intr-o megaafacere imobiliara, activele societatii urmand sa fie scoase la licitatie, dupa cum a admis Teodor Atanasiu. Valoarea activelor fabricii a fost estimata la circa 40 de milioane de euro, adica suma la care se cifreaza datoriile societatii la ora actuala. Analistii pietei imobiliare sustin insa ca numai terenul ELECTROPUTERE valoreaza, la pretul pietei, cel putin 125 de milioane de euro. Cativa oameni de afaceri locali, in frunte cu presedintele Consiliului de Administratie al SIF Oltenia, Dinel Staicu, nu si-au ascuns interesul fata de aceasta afacere.
In ultimii doi ani, 17 firme si-au exprimat interesul pentru ELECTROPUTERE Craiova, potrivit AVAS. Este vorba de patru firme romanesti si 13 straine. In ce priveste romanii, este vorba de Asociatia Salariatilor ELPAS, Serviciile Comerciale Romane (SCR), SC XEDOX EXIM SRL si SC INDA SA. Societatile straine sunt DAB Grecia in asociatie cu ELECTROMEC, firma suedeza BOMBARDIER, concernul american GENERAL ELECTRIC, austriecii de la A-TEC Industries, HORVATH HOLDING Ungaria, GIEBEREI HEUNISCH GmbH si GOETZPARTNERS CORPORATE GmbH din Germania, PRAMAC GROUP Italia, MYTILINEOS Grecia, SKODA HOLDING Cehia, BHARAT HEAVY ELECTRICALS LIMITED India si ZHUZHOU TIMES ELECTRIC GROUP China si fondul american de investitii MASTERFIELD INVESTMENT GROUP.
AVIOANE asteapta investitori
In 2006, AVIOANE Craiova a fost scoasa pentru a doua oara la privatizare, dupa ce prima tentativa a esuat. Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) din cadrul Ministerului Economiei si Comertului (MEC) a prelungit in luna octombrie 2006, pana pe 10 ianuarie 2007, termenul de depunere a ofertelor pentru achizitionarea pachetului majoritar de 80,9% din actiunile SC AVIOANE SA Craiova. Decizia a fost luata la solicitarea celor doua firme care cumparasera caietul de prezentare a societatii, SAAB Suedia si englezii de la AGI GROUP. Inainte de expirarea termenului de depunere a ofertelor, care a fost pe 30 octombrie 2006, cele doua firme au solicitat o amanare pentru a avea timp sa-si pregateasca ofertele. Prima conditie impusa potentialului investitor este ca acesta sa aiba pe anul anterior depunerii ofertei o cifra de afaceri de minimum zece milioane de euro. In plus, firma pretendenta trebuie sa prezinte un plan de afaceri pe o perioada de pana la cinci ani, pentru operarea si dezvoltarea societatii. In plan trebuie prezentate investitiile pentru modernizare si dezvoltare, de minimum 5,015 milioane de euro, din care 1,675 milioane in termen de un an de la preluarea pachetului majoritar de actiuni. De asemenea, ofertantul trebuie sa se angajeze ca investeste 30.000 de euro pentru obtinerea avizului de mediu si minimum un milion de euro drept capital social pentru societate, cu titlu de imprumut, in conditii mai avantajoase decat ofera bancile. In afara de societatile mentionate, interesate de privatizarea AVIOANE Craiova au mai fost Israel Aircraft Industries (IAI) si italienii de la FINEMECANICA. Insa cei mai interesati par sa fie suedezii de la SAAB. Acestia ar vrea un contract cu MApN, pentru livrarea de avioane Grippen, insa informatia nu a fost confirmata pana acum din surse oficiale. Dupa restructurari masive, AVIOANE Craiova mai are acum aproape 700 de salariati.
DAEWOO - nationalizare in contul datoriilor
La sfarsitul lunii august 2006, statul roman a redobandit controlul asupra fabricii de automobile DAEWOO Craiova, prin preluarea pachetului majoritar de 51% din actiunile detinute de partenerii coreeni. Oficialii romani au semnat un contract de transfer de actiuni si o tranzactie asupra creantelor intre DAEWOO MOTORS Co. Ltd (DWMC) Coreea si DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA (DWAR). Suma totala platita pentru aceasta intelegere este de 60 de milioane de dolari, din care 50 de milioane de dolari reprezinta pretul actiunilor, iar zece milioane - datoriile uzinei din Craiova catre firmele din grupul DAEWOO. Valoarea nominala a creantelor a fost de 530 de milioane de dolari. Reprezentantii statului afirmau atunci ca uzina va fi scoasa la privatizare in prima jumatate a lunii decembrie 2006, insa masura nu s-a concretizat.
In 2006, uzina a mai angajat 100 de oameni, care s-au adaugat celor 3.720 de salariati, pentru onorarea comenzilor aflate in derulare. Mai multe companii internationale si-au manifestat intentia in acest an de a investi la DAEWOO Craiova. Printre acestia se numara gigantii americani FORD si GENERAL MOTORS (GM), alianta franco-japoneza RENAULT-NISSAN, CHERY AUTOMOBILE China si indienii de la TATA MOTORS. Primele doua companii sunt insa cel mai aproape de preluarea uzinei. De altfel, GM cunoaste foarte bine liniile de productie de la Craiova. Americanii au preluat compania-mama DAEWOO din Coreea si produc acolo automobile pe care le vand sub marca Chevrolet. Oficialii societatii craiovene sustin ca alta companie ar trebui sa investeasca la Craiova cel putin 50 de milioane de euro in alte linii de productie. De curand, societatea craioveana a fost implicata intr-un scandal de proportii, declansat de Directia Regionala Vamala (DRV) Craiova. In urma unui control efectuat in luna octombrie 2006, aceasta a concluzionat ca DAEWOO Craiova are datorii catre bugetul de stat in valoare de circa 752 de milioane de euro - in contul taxelor vamale la importurile de componente auto in perioada 1994-2001. Reprezentantii companiei au contestat concluziile DRV si sustin ca uzina a beneficiat in aceasta perioada de facilitati la importuri din partea statului roman.
Cazul a fost transmis spre rezolvare catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). Presedintele ANAF, Sebastian Bodu, a afirmat recent, la Craiova, ca daca actiunea oficialilor de la DAEWOO va fi respinsa, activele fabricii ar putea fi date in plata statului roman, pentru stingerea datoriilor. Si Dinel Staicu, presedintele SIF Oltenia (actionara cu 22% la ACSA, cea care detine 49% din actiunile DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA) a anuntat ca societatea pe care o conduce intentioneaza sa renunte la actiunile pe care le detine, deoarece nu a avut nici un profit de pe urma lor.