Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a prezentat ieri contractul incheiat cu compania americana Bechtel.
Intr-o nota a ministerului se arata ca renegocierea contractului de constructie a autostrazii Transilvania a urmarit, pe langa modificarea clauzelor care incalcau legislatia romana, modificarea mecanismului contractual, astfel incat partea romana sa poata realiza o proiectie mai realista asupra costului lucrarilor. Prin noul contract au fost modificate prevederile referitoare la scrisorile de garantie pentru a permite partii romane sa valorifice garantiile.
La negocieri au fost eliminate prevederile nelegale privind acordarea de catre partea romana a unui avans sub forma unui imprumut fara dobanda in suma de 250 de milioane de euro, in paralel cu plata lucrarilor efectiv executate in fiecare an, care trebuia justificat in 2012.
Modificarile contractuale mentionate au ca efect reducerea costurilor totale ale contractului prin eliminarea obligatiei partii romane de a acorda, asemenea unei institutii de credit, un imprumut fara dobanda in cuantum de 250 de milioane de euro, ceea ce a condus la diminuarea cu 70-80 de milioane de euro a unor costuri. Modalitatea agreata in final consta in acordarea in fiecare an a unui avans de pana la 30% din valoarea anuala a lucrarilor, urmand ca acesta sa se recupereze din platile pentru lucrari efective.
Contractul revizuit elimina plata lunara a sumei de 250.000 de euro reprezentand avans onorariu de proiectare numai pentru managementul proiectarii, suplimentar fata de plata proiectarii propriu-zise, prin preluarea acestuia de catre partea romana.
Rediscutarea clauzelor referitoare la derularea contractului in perioada 2003-2005 a permis reducerea costurilor de la 60 la 4 milioane de euro.
In cadrul contractului renegociat, Bechtel va plati penalitati daca va depasi perioadele de executie aferente fiecarei sectiuni.