Guvernul va aproba, pina la sfirsitul lui ianuarie, noul contract negociat cu firma Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov-Bors, anuntat premierul Calin Popescu-Tariceanu. Primul-ministru a spus ca "exista prevederi bugetare care sa permita desfasurarea lucrarilor la autostrada Brasov-Bors intr-un ritm cu mult mai sustinut decit anul trecut ". Potrivit premierului Tariceanu, pentru autostrada vor fi alocati anul acesta peste 500 milioane euro de la buget, "in masura in care firma Bechtel va putea sa lucreze ". Seful Executivului a mai anuntat ca, tot anul acesta, vor incepe lucrarile pentru autostrada Bucuresti-Brasov. El a spus ca finantarea se va face tot de la bugetul de stat, deoarece, daca s-ar merge pe un parteneriat public-privat, procedurile greoaie ar putea determina inceperea lucrarilor abia in 2008.

Romania nu va avea probleme cu asigurarea finantarii

Romania nu va avea probleme in asigurarea resurselor financiare pentru marile proiecte de investitii care urmeaza sa fie realizate in perioada 2006-2008, stabilite saptamina trecuta de Cabinetul Tariceanu, apreciaza, la rindul sau, viceprim-ministrul Gheorghe Pogea. Romania si-a imbunatatit in ultimii ani rating-ul de tara, a devenit o tara credibila si din punct de vedere al finantarii, a declarat Gheorghe Pogea. Guvernul a aprobat saptamina trecuta realizarea unor proiecte de investitii pentru dezvoltarea infrastructurii care se cifreaza la 700 de milioane - un miliard de euro. Gheorghe Pogea a precizat ca gradul de indatorare al Romaniei este mic spre mediu, iar bancile au o mare disponibilitate pentru finantare. "In Romania, la finele anului 2005, datoria externa totala, de stat si public-garantata, nu a depasit 23 de miliarde de euro, chiar daca a fost in crestere, si in raport cu criteriile de convergenta Romania are inca un spatiu suficient de indatorare (...) Gradul de indatorare al unor tari care astazi sint membre ale Uniunii Europene si au fost in faza de pre-aderare, asa cum astazi se afla Romania si Bulgaria, poate sa ajunga pina la 60 % din PIB. Nu este cazul nostru ", a spus vicepremierul. El s-a referit, de asemenea, la institutiile internationale de finantare precum Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Banca europeana pentru Investitii, dar si la capacitatea interna a Romaniei de a finanta, mentionind privatizarea de peste trei miliarde de euro a Bancii Comerciale Romane. "Problema care se pune este legata de gestionarea acestor fonduri si orientarea lor nu catre consum, ci catre proiecte nationale de anvergura, care sa asigure trei lucruri importante - cresterea economica, crearea unor premise pentru un standard de viata ridicat si sa putem sa devenim tot mai compatibili din punct de vedere economic (...) mai ales in perspectiva viitorului an 2007, ce va fi o data la care, credem noi, Romania va adera la UE, motiv pentru care va trebui sa ne pregatim foarte intens ", a mai spus vicepremierul.
Principalele investitii in infrastructura programate pentru acest an sint reprezentate de continuarea lucrarilor la cele trei tronsoane de autostrada (n.r. Coridorul IV, Transilvaniei si Brasov-Bucuresti) si de dezvoltarea unei infrastructuri feroviare care sa permita introducerea unor trenuri de mare viteza.