Cotifianul.ro: Breaking news-uri pentru inselarea telespectatorilor
Televiziunile de stiri ii fac campanie mascata lui Traian Basescu

In ultimele zile asistam la o escaladare a pacalirii romanilor. In programele informative ale televiziunilor de stiri sunt prezentate declaratii politice electorale ale lui Traian Basescu sub forma unor stiri.
Breaking news in reluare pentru non-stiri
Breaking news (pe croll la RTV - vineri ora 22.00): "Traian Basescu - Romania este izolata in UE"; "Traian Basescu - Scaunul de presedinte este incomod"; "Traian Basescu - nu vreau sa castig referendumul la masa verde". Realitatea TV (stiri - ora 00.00): "Traian Basescu are solutii pentru opriorea procesului de defaimare a Romaniei"; "Traian Basescu si-a manifestat disponibilitatea pentru a se intalni cu presedintele interimar, cu presedintii Senatului si Camerei Deputatilor si primul ministru".
Titlurile de mai sus, unele prezentate chiar sub forma "forte" de "breaking news", contin texte care in nici un caz nu au vreo legatura ce ceea ce se numeste o stire. Sunt pur si simplu pseudo-stiri facute de redactorii televiziunilor dupa declaratii politice de campanie electorala ale lui Traian Basescu.
Suntem in prima instanta fata unei neprofesionalitati crase. "Breaking news" inseamna de fapt intreruperea unei emisiuni, fie ea si de stiri, si anuntarea unei informatii extrem de importante (din tara sau din strainatate), foarte recenta si in premiera, adica se prezinta ceva ce s-a intamplat cu cateva minute inainte. In nici un caz nu reprezinta reluarea unor declaratii politice de campanie electorala, care, culmea, au fost prezentate si in transmisie directa, integral.
Privite din alt unghi de vedere, asa-zisele stiri aratate mai sus nu reprezinta altceva decat publicitate electorala mascata in favoarea lui Traian Basescu. Practic, fara sa puna, asa cum se impune conform legislatiei in vigoare, insemnul publicitatii electorale, romanilor li se servesc, sub forma de stiri, declaratii de campanie ale presedintelui suspendat. Suntem in fata unei manipulari grosolane facute de televiziunile de stiri. Nu stim cat se datoreaza incompetentei si cat unor intelegeri pe sub masa cu Traian Basescu.

"Toalete pentru ziaristi"

O alta forma de publicitate mascata pentru Traian Basescu a tuturor televiziunilor de stiri o reprezinta transmisiile asa-zis spontane din timpul zilei de la sediul de campanie. "Traian Basescu nu a ajuns la sediul de campanie"; "Traian Basescu nu e la sediul de campanie"; "Traian Basescu a ajuns la sediul de campanie"; Traian Basescu a dat dispozitii sa se aduca toalete ecologice pentru ziaristi"; "Traian Basescu a dat o plasa cu caise ziaristilor". Ce avem aici? Efectiv o gramada (relatarile "live" si titlurile sunt infinit mai multe) de non-stiri. Faptul ca T.B. este sau nu este in sediul de campanie sau ca a dat caise ziaristilor nu intra nici macar in categoria pseudo-stirilor facute (din interes sau nu) dupa declaratiile politice de campanie. Suntem aici iarasi in fata incompetentei crase a redactorilor, a producatorilor si chiar a reporterilor de teren, care, in primul rand, isi bat joc de telespectatori. Nu vrem sa ne gandim ca este si altceva la mijloc, dar nu putem exclude si aceasta varianta. Tot CNA trebuie sa intervina si pentru a atentiona televiziunile sa nu mai "produca" stiri din diclaratiile politice electorale.

CNA doarme in post

Un alt fapt grav constatat in aceste zile il reprezinta transmiterea disproportionata a actiunilor propriu-zise de campanie electorala. Sunt unele televiziuni de stiri care transmit integral (dar tot fara semnul publicitatii electorale) declaratiile de campanie ale lui Traian Basescu. Care dureaza intre 30 si 50 de minute. In schimb, aceleasi televiziuni nu aloca acelasi spatiu si pentru cealalta tabara competitoare din campania pentru referendum. (Nu intra in calcul aici declaratiile sau conferintele de la sediul de campanie al USL, pentru ca acestea sunt echivalentele evenimentelor similare de la sediul de campanie al PDL, si, in general "timpii" de prezentare sunt relativ egali.) De asemenea, sunt televiziuni care au transmis sambata "live" de la mitingul lui Traian Basescu de la Cluj, in schimb, de la un miting al USL de la Constanta au transmis doar imagini fara sonor intr-un colt al ecranului. Nu intelegem de ce nu intervine CNA. Pentru ca intra in atributiile acestui organism sa inlature elementele de disproportionalitate a prezentarii actiunilor de campanie electorala.