Potrivit unui studiu realizat de GfK Romania, care masoara obiceiurile bancare ale locuitorilor, 99% dintre romani nu vor apela in urmatorul an la credite pentru locuinta si 94% nu vor apela la credite de consum. Studiul releva ca peste un sfert dintre romani (26%) au deja credite, nivel similar cu cel inregistrat in Ungaria, dar sub nivelul Sloveniei unde aproape o treime (32%) din populatie s-a aratat interesata de credite.
In martie, creditele de consum (fara ipoteca) au fost contractate de 18% din populatia Romaniei, in scadere cu 4% fata de ianuarie, in vreme ce numai 4% dintre romani au contractat un credit pentru achizitionarea unei case sau apartament, potrivit studiului.
In legatura cu intentiile de imprumut pentru urmatoarele 12 luni, 4% dintre romanii sustin ca vor apela la credite de consum si numai 1% la cele pentru locuinta.
Mai mult de o zecime (11%) dintre romanii chestionati declara ca folosesc produse bancare de economisire, mult mai putin decat austriecii (75%), cehii sau bulgarii (peste 2 treimi din populatie), dar mai mult decat vecinii din Ucraina, Polonia sau Serbia, mai arata studiul.
In ce priveste obiceiurile de utilizare a serviciilor tip e-banking sau internet banking, romanii sunt foarte reticenti in conditiile in care mai putin de 1% apeleaza la acestea. La polul opus se situeaza Cehia (29%), Slovenia (24%) si Polonia (20%).
Studiul GfK Financial Market Data System (FMDS) masoara obiceiurile bancare ale locuitorilor cu varsta de peste 15 ani din 13 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania. In Romania au fost chestionate 1.000 de persoane, esantionul fiind reprezentativ la nivel national.
GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului GfK. Activitatile sale sunt structurate pe patru segmente: Custom Research - cercetare ad hoc, Consumer Panel - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri electronice si electrocasnice si Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media.