Gigantul american General Motors nu mai este interesat de achizitionarea uzinelor Daewoo din Craiova. Firma constructoare de masini din Detroit doreste insa in continuare sa achizitioneze motoarele fabricate la Craiova.

Concernul american General Motors (GM) s-a retras din cursa pentru achizitionarea uzinelor Daewoo din Craiova, dar ramane interesat sa cumpere motoarele pe care acestea le produc. Gigantul american nu are nevoie de uzinele de la Craiova, a declarat seful diviziei GM Daewoo, fara sa dea detalii asupra motivelor pentru care achizitia nu mai prezinta interes. Informatia a fost publicata in prestigiosul cotidian Financial Times, care precizeaza ca GM discuta totusi cu Ford si Renault, celelalte candidate pentru fosta uzina Daewoo, posibilitatea sa continue sa cumpere motoare de la Craiova. Mai mult, compania americana este deschisa la ideea de a investi in capacitatea de productie aditionala.

La ora actuala, Daewoo produce intre 60-70 de mii de motoare anual. In acest sens, General Motors spera ca Guvernul Romaniei sa oblige cumparatorul uzinei de la Craiova sa furnizeze motoare pentru fostele facilitati Daewoo din Coreea de Sud. Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) a platit 60 de milioane de euro pentru pachetul de actiuni detinut de partea sud-coreeana la capitalul societatii Daewoo Automobile Romania (DWAR). Al doilea pas va fi facut prin vanzarea intregului pachet unuia dintre investitorii interesati: Renault, General Motors sau Ford.

Daewoo Craiova, "condamnata" la export dupa privatizare

Vanzarea Daewoo Craiova catre un investitor interesat se face insa sub presiunea timpului. Uzina de la Craiova mai poate produce sub marca Daewoo in aceasta luna, dupa ce General Motors a prelungit acordul de licenta. Grupul american s-a aratat interesat sa preia producatorul roman, insa contactele nu s-au concretizat. Pe de alta parte, reprezentantii Renault au vizitat societatea craioveana si au lasat sa se inteleaga faptul ca ar fi interesati sa produca automobile Logan, dupa unele surse, sau Nissan, dupa altele. Cumparatorul Daewoo Automobile Craiova va trebui sa-si orienteze cea mai mare parte a productiei catre export, pentru ca investitia sa fie rentabila, avand in vedere ca potentialul de absorbtie al pietei romanesti este limitat, sunt de parere reprezentanti ai industriei auto. Potrivit specialistilor din domeniu, Ford, General Motors, Renault sau alta companie nu vor cumpara Daewoo Craiova pentru a vinde masini in Romania, pentru ca piata auto a ajuns la potentialul maxim. "Nimeni nu cumpara o fabrica pentru a produce 30.000 de masini pe an, cate ar putea fi vandute pe piata romaneasca", a declarat directorul general Renault Nissan Romania, Nicolas Ianculescu.

Oficialii craioveni - luati prin surprindere

Stirea ca GM nu mai este interesata de fabrica din Craiova i-a luat prin surprindere pe reprezentantii Daewoo. "Noi nu avem cunostinta despre o comunicare oficiala in acest sens. Poate stirea este eronata. Este putin surprinzator, deoarece avem o relatie stransa cu ei. Este cumva o contradictie. Daca este adevarat, probabil acest lucru a fost determinat de conjunctura sau planurile de dezvoltare. Oricum, chiar daca renunta, relatia cu noi nu se va schimba. Din contra, anul acesta prevedem o crestere si o diversificare a exportului", a declarat pentru GdS purtatorul de cuvant al uzinei craiovene, Valeriu Girlea. Acesta si-a manifestat indoiala in privinta celor 60 de milioane de dolari pe care statul roman le-ar fi platit companiei sud-coreene pentru a redeveni actionar majoritar. "Din cate stiu, nu s-a platit nici o suma si, oricum, nu sunt convins ca cele 60 de milioane de dolari sunt batute in cuie", a mai spus Girlea. Mult discutata problema a expirarii licentei de fabricare a modelelor Cielo, Nubira si Matiz pare o furtuna intr-un pahar cu apa. Oficialul Daewoo a precizat ca in discutiile pe marginea acestui subiect se face o grava confuzie.

Licenta de fabricare pentru cele trei modele de masini a fost cumparata de la Daewoo Motors, lucru care da dreptul fabricii din Craiova sa produca fara restrictii pe termen nelimitat respectivele autoturisme. Problema o reprezinta piesele pentru componentele masinilor. "Se face o confuzie intre licenta si disponibilitatea pentru piese. Licenta nu inseamna numele, ci dreptul de a aplica acea tehnica. Termenul de utilizare a acesteia este nelimitat. Pentru furnizarea pieselor nu este o intelegere, ci o relatie comerciala. Noi facem comenzile, ei ne dau piesele", a precizat purtatorul de cuvant al Daewoo. Discutiile pe marginea controversatei licente au inceput dupa ce, in 2002, a luat fiinta compania Daewoo - GM, care a preluat o parte din activele fabricii Daewoo Motors, cea care producea piese atat pentru Coreea, cat si pentru celelalte unitati din afara tarii. In momentul infiintarii, Daewoo - GM s-a inteles cu Daewoo Motors ca fabrica din Coreea sa furnizeze in continuare piese si celorlalte uzine din alte tari, printre care si Romania.

Decizia are la baza ratiuni economice si da posibilitatea fabricii din Craiova sa continue productia celor trei modele, Cielo, Matiz si Nubira. Chiar daca GM s-ar razgandi si ar sista furnizarea pieselor pentru componente, uzina craioveana ar putea continua productia de autoturisme sub licenta Daewoo. "Teoretic, putem gasi alt furnizor de piese. Practic, este mai greu, pentru ca cine produce, spre exemplu, caroserii de Cielo in afara de Daewoo?", se intreaba Girlea. Acesta recunoaste insa ca productia se va schimba daca se va modifica si actionarul majoritar, intrucat este putin probabil ca unul dintre potentialii cumparatori, Renault, sa produca modelul Cielo. "Indiferent cine va veni, suntem obligati sa asiguram service-ul si piesele de schimb", a incheiat purtatorul de cuvant al fabricii craiovene.

DAEWOO Craiova in cifre

Fabrica Daewoo Craiova a realizat anul trecut, potrivit datelor Ministerului de Finante, o cifra de afaceri de aproape 200 de milioane de euro si un profit net de peste 39 de milioane de euro.

In primele zece luni ale anului 2005, Daewoo a vandut pe piata locala peste 18.000 de automobile, in scadere cu aproximativ 22% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.