Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor a intrat in vigoare la 31 decembrie, urmand ca prevederile acesteia privind sanctiunile sa fie aplicate de joi, 31 ianuarie 2008.
Termenul de o luna a fost acordat de autoritati societatilor care au un astfel de domeniu de activitate, tocmai pentru a le da timp sa se puna la curent cu prevederile legii astfel incat sa nu fie sanctionate. Printre principalele aspecte incriminate de lege se afla publicitatea inselatoare, publicitatea agresiva, falsele oferte "gratuite", inducerea in eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele-capcana. Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate Inspectoratului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (IJPC) de orice persoana sau organizatie care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar si de operatorii economici concurenti. Acestia au, de asemenea, posibilitatea de a-i actiona in Justitie pe comerciantii care incalca legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte.
In ceea ce priveste sanctiunile, care vor fi aplicate de la 31 ianuarie, sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 de lei, in cazul neincetarii practicilor si dupa luarea acestor masuri, IJPC putand amenda firmele cu sume cuprinse intre 6.000 si 60.000 de lei, ca masura complementara putand dispune si suspendarea activitatii pana la intrarea in legalitate. Un alt element de noutate este faptul ca depunerea unei contestatii in instanta de catre operatorul economic nu duce la suspendarea masurii decise de ANPC. Pentru o mai buna informare a consumatorilor si a comerciantilor redam continutul anexei 1, parte integranta din textul de lege, care enumera practicile comerciale considerate incorecte in orice situatie. Practicile comerciale inselatoare sunt: afirmarea de catre comerciant ca este parte semnatara a unui cod de conduita, in cazul in care nu este; afisarea unui certificat, a unei marci de calitate sau a unui echivalent fara a fi obtinut autorizatia necesara; afirmarea ca un cod de conduita a primit aprobarea unui organism public sau a unui alt organism, in cazul in care aceasta nu a fost primita; afirmarea ca un comerciant, inclusiv practicile sale comerciale, sau ca un produs a fost agreat, aprobat ori autorizat de un organism public sau privat, in cazul in care nu este adevarat, ori afirmarea ca a fost agreat, aprobat sau autorizat fara a respecta conditiile de agreare, aprobare sau autorizare; lansarea unei invitatii de a cumpara produse la un anumit pret, in cazul in care comerciantul nu dezvaluie existenta unor motive rezonabile in baza carora ar aprecia ca nu va putea sa furnizeze el insusi la acelasi pret, avandu-se in vedere produsul, amploarea reclamei si pretul oferit.
Afirmatiile false sunt sanctionate dur
Lansarea unei invitatii de a cumpara produse la un anumit pret, pentru ca apoi comerciantul sa recurga la una dintre urmatoarele fapte: refuzarea prezentarii articolului care a facut obiectul publicitatii; refuzarea luarii comenzii privind respectivul articol sau a livrarii in cadrul unui termen rezonabil; prezentarea unui esantion cu defecte, in scopul promovarii unui produs diferit, se incadreaza tot la acest capitol. De asemenea, afirmarea falsa ca un produs nu va fi disponibil decat pentru o perioada foarte limitata de timp sau ca nu va fi disponibil decat in anumite conditii, pentru o perioada foarte limitata, in scopul obtinerii unei decizii imediate si al lipsirii consumatorilor de alte posibilitati sau de un termen suficient pentru a putea face o alegere in cunostinta de cauza; angajamentul comerciantului de a furniza un serviciu post-vanzare catre consumatori, fara insa a-i informa in mod clar, inainte de angajarea acestora in tranzactie, cu privire la limba in care furnizeaza serviciul, in situatia in care comerciantul a comunicat cu consumatorul intr-o limba care nu este limba oficiala a statului-membru in care el este stabilit; afirmarea sau crearea impresiei ca un produs poate fi in mod legal vandut, in situatia in care acest lucru nu este posibil; descrierea unui produs ca fiind "gratis", "fara costuri" sau intr-un mod similar, in cazul in care consumatorul trebuie sa suporte alte costuri, in afara de costurile inevitabile care rezulta din raspunsul la practica comerciala si din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului etc.