Programul de innoire a parcului auto national a intrat in impas dupa ce Ministerul Mediului a trimis dealerilor auto, la inceputul lunii mai, o noua reglementare privind modul de casare a rablelor. Potrivit noii prevederi, persoanele care vor sa primeasca 30 de milioane de lei, drept avans pentru o masina noua, in schimbul uneia mai vechi de 12 ani trebuie sa depuna la dosarul de casare si primul certificat de inmatriculare a autoturismului. Misiunea de obtinere a acestui act este aproape imposibila in cele mai multe cazuri, deoarece masinile care indeplinesc conditiile de virsta au trecut prin proprietatea mai multor persoane. Astfel, cei care au masina adusa din strainatate nu mai au nici o sansa sa obtina pe rabla din fata casei avansul pentru o masina noua. Chiar si proprietarii autoturismelor de fabricatie autohtona intimpina greutati. Astfel, daca nu cunosti "istoria" masinii, obtinerea certificatului devine o intreaga aventura. "Sint foarte putini cei care au acest act. Este foarte greu sa mai ai acest certificatul de inmatriculare original, mai ales daca esti al treilea, al patrulea proprietar”, a declarat directorul grupului Xandor, Aurica Cozma. "Acum cinci ani certificatele de inmatriculare s-au schimbat. Ori, data inscrisa pe certificatul nou este data emiteri certificatului si nu a inmatricularii. De fapt, nici un act nu contine inmatricularile precedente, potrivit autoritatilor. Multi posesori auto si-au depus dosarul pe vechea ordonanta, acum fiind nevoiti sa si-l retraga pentru ca nu aveau certificatul de inmatriculare de acum 12 ani”, a declarat si Valeriu Girlea reprezentane Daewoo. Nici un document pe care-l au proprietarii de autoturisme nu contine data initiala de inmatriculare.
Directorul grupului de firme Xandor a mai declarat ca din cele 46 de dosare carora le-a facut nota de acceptare in program, doar trei au putut prezenta acte din care sa reiasa data inmatriculari, "ceilalti botosaneni fiind pusi pe drumuri pentru a face rost de actul cerut de autoritati. Multi dintre posesorii de autoturisme care au dorit sa beneficieze de acest program au fost nevoiti sa-si retraga dosarul acceptat initial de dealerii acreditati.
Una dintre variantele care ar putea duce la deblocarea situatiei este seria de pe sasiu si caroserie care ar putea constituie un criteriu de validare a rablelor, insa aceasta nu este luata in considerare fara acte, potrivit noii ordonante.