Romanii sunt foarte atrasi de achizitia unei francize, daca aceasta costa mai putin de 15.000 de euro, declara reprezentantii CHR Consulting, compania care a organizat recent Salonul International de Franciza RoFrancize. Cele mai interesante marci sunt cele din retail si servicii, si asta pentru ca investitia initiala poate fi recuperata in maximum doi ani.
Aproximativ 4.500 de romani, dornici sa inceapa o afacere de succes, au vizitat in perioada 24 - 26 februarie Salonul International de Francize in cautarea investitiei ideale.
Potrivit datelor CHR Consulting, cel mai mare interes l-au starnit marcile ProntoWash, Computer Troubleshooters si Say: Hello. ProntoWash activeaza in domeniul serviciilor de spalatorie auto, investitia necesara pentru deschiderea unei astfel de afaceri situandu-se intre 10.000 si 23.000 de euro. Reteaua internationala ProntoWash, extinsa in prezent in peste 15 tari, a intrat anul trecut si pe piata romaneasca, fiind prima companie care a imaginat si implementat un sistem mobil de spalare auto.
Un alt domeniu de mare interes a fost cel IT, unde investitia pentru demararea afacerii presupune nu mai mult de 3.000 de euro. Computer Troubleshooters este prezenta in Romania din 2005 si ofera clientilor sai servicii de suport si asistenta tehnica prin instalarea, configurarea si functionarea in parametrii optimi a sistemelor informatice integrate.
La randul sau, domeniul telecomunicatiilor a castigat un loc de top printre cele mai dorite francize prin conceptul Say:Hello, care costa tot numai 3.000 de euro.
Acest concept de callshop se traduce intr-un centru de comunicatie (telefonie internationala ieftina, servicii de Internet, fax, printare, copiere de date si documente si scriere CD& DVD). Sistemul de facturare, instalarea callshopului, trainingul si serviceul non-stop sunt doar unele dintre avantajele acestei afaceri.
Organizatorii salonului ne-au declarat ca vizitatorii au fost interesati de aceste trei francize in special datorita preturilor reduse de demarare a unei astfel de afaceri. "Nivelul investitional destul de redus de pana la 10.000, maximum 15.000 de euro, a fost principalul criteriu dupa care s-au orientat cei interesati de o franciza", ne-au mai spus reprezentantii CHR Consulting.

Recuperare rapida

Cei care au cumparat pana acum "afaceri la cheie" au preferat sectoarele retail si de servicii, unde investitiile initiale nu depasesc 100.000 de euro.
"Peste aceasta suma, franciza nu mai este interesanta indiferent cat de cunoscuta este marca respectiva", au mai aratat oficialii aceleiasi companii. Ei au adaugat ca romanii prefera investitiile unde durata de recuperare a capitalului initial este de maximum doi ani. Potrivit CHR Consulting, principalele piedici in achizitia unei francize sunt lipsa spatiilor comerciale, interesul slab al bancilor pentru finantarea unei astfel de afaceri si taxale vamale prea mari.

Ce este o franciza

O definitie sumara a unei francize este "cum faci bani pe reputatia altuia". In plan amplu, o afacere in franciza inseamna multe avantaje in schimbul experientei si reputatiei creatorilor unui produs sau serviciu.
Astfel, prin cumpararea unei francize, o persoana beneficiaza de un produs sau serviciu cunoscut national si/sau international, de exclusivitatea pentru comercializarea acestuia din partea francizorului, de know-howul acestuia, de instruire, asistenta si publicitate, si asta fara mari investitii.
Aportul initial al francizatului presupune de cele mai multe ori amenajarea spatiului comercial, achizitia echipamentelor etc. Francizatul trebuie sa plateasca taxa de intrare in franciza, redevente si eventual taxa de publicitate.
In Romania, printre cele mai cunoscute marci francizate se numara Fornetti, McDonald's, Pizza Hut si Angst.