InCont.ro informeaza : Ce cauta marile companii la viitorii angajati. Cum sa-ti faci un CV care sa-ti asigure un job intr-o multinationala
Desi zeci de mii de absolventi de facultate sau tineri la inceput de cariera isi cauta cu disperare un loc de munca, in mod paradoxal, angajatorii se plang ca nu-si gasesc specialistii de care au nevoie. Multi dintre participantii la targurile de joburi sunt de multe ori dezamagiti ca angajatorii le cer CV-urile, spunandu-le ca vor fi sunati ulterior, lucru care nu se intampla. Sau se intampla dupa o perioada in care si-au pierdut speranta sau si-au gasit un alt loc de munca.
Companii de renume, ca Google, Oracle, HP, BRD, Miscrosoft, JTI, Dacia sau Renault pun la bataie peste 2.500 de pozitii, atat pentru studenti sau tineri absolventi, cat si pentru specialisti cu experienta.
Cu toate acestea, multi dintre tinerii participanti spun, din experientele anterioare, ca, desi reprezentantii companiilor le expun cu lux de amanunte oferta de angajare si le introduc CV-urile in baza de date, telefonul care sa-i cheme la interviu intarzie sa apara. Sau ca etapele recrutarii sunt multe si dificil de trecut.

• De ce recrutarea pentru o multinationala dureaza cateva luni?

Dragos Gheban, business development manager la Catalyst Solutions, compania care organizeaza targul, spune ca recrutarea este un proces in care multinationalele investesc multi bani, asadar este normal ca selectia sa se faca intr-un timp mai indelungat si dupa mai multe probe.
"Decizia este una dificil de luat, mai ales in cazul tinerilor fara experienta, in care angajatorul trebuie sa investeasca foarte mult, de aceea candidatii trec prin mai multe procese de selectie. Dar cu cat recrutarea are mai multe etape, au de castigat si candidatii, pentru ca cei care le trec pe toate inseamna ca se potrivesc cu jobul respectiv. Daca procesul ar fi unul scurt, iar angajarea s-ar face intr-o saptamana, este posibil ca ulterior, angajatul sa-si dea seama ca nu se potriveste cu jobul", a declarat Gheban, pentru incont.ro.
Potrivit acestuia, selectia pentru angajarea intr-o multinationala dureaza intre o luna si trei sau patru luni, in functie de pozitia pentru care se cauta candidati, si cuprinde, de cele mai multe ori, cinci pasi: vizualizarea CV-ului, un test de abilitati (de limba sau de calculator), un interviu cu departamentul de resurse umane al companiei, un interviu cu managerul superior direct si unul cu directorul general al companiei (in cazul functiilor de conducere).
Reprezentantul Catalyst a mai explicat ca selectia este elaborata si in cazul pozitiilor de management, dar si in cel al incepatorilor.
"In ceea ce-i priveste pe absolventii fara experienta, angajatorii sunt extrem de atenti la selectie, pentru ca sunt o categorie de angajati in care se investeste foarte mult, iar compania vrea sa se asigure ca face alegerea cea mai buna. In cazul pozitiilor de management, postul ocupat este unul important pentru companie, de aceea si selectia este mai elaborata", a spus Dragos Gheban.
In opinia acestuia, tinerii fara experienta, care vor sa se angajeze, trebuie sa participe la cat mai multe selectii si sa nu se limiteze doar la o companie, chiar daca au trecut de interviurile preliminare, si sa declare acest lucru recrutorilor, pentu ca vor fi apreciati pentru perseverenta.
"Exista si o alta categorie de candidati, si anume cei care sunt atasati de un anumit brand, care insista si care asteapta sa se deschida o anumita pozitie pe care vor sa o ocupe. In acest caz, angajarea se poate face dupa o perioada mai indelungata de timp", a spus Gheban.

• Cum iti redactezi CV-ul pentru a fi angajat intr-o multinationala?

Care sunt secretele unui CV bine redactat, care sa-ti asigure angajarea? Este intrebarea pe care si-o pun toti candidatii pentru un job intr-o multinationala si la care ii ajuta sa raspunda organizatorii targului de cariera.
La Angajatori de Top exista un stand "CV Clinic", unde vizitatorii se pot prezenta cu CV-ul si de unde pot afla mai multe informatii despre modalitatile de redactare si sfaturi despre cum si-l pot imbunatati, pentru a atrage atentia angajatorilor.
O formula magica nu exista, explica unul dintre consultanti, dar cateva lucruri de baza pot atrage atentia recrutorilor. In primul rand , CV-ul trebuie sa fie redactat impecabil, fara greseli de gramatica, lizibil si cat se poate de succint - documentul nu trebuie sa aiba mai mult de doua pagini.
Angajatorii apreciaza toate activitatile desfasurate de candidati inca de pe bancile scolii, chiar daca nu au legatura cu domeniul in care vor sa se angajeze, asa ca voluntariatul si toate activitatile extracurriculare trebuie neaparat trecute in CV.
Cand se prezinta experienta anterioara, chiar daca aceasta a fost dobandita in mai multe domenii de activitate, trebuie pus accentul doar pe experienta din domeniul in care activeaza compania la care se depune CV-ul. De asemenea, trebuie evidentiate realizarile personale.
Printr-un proiect finantat din fonduri europene, care are ca grup tinta femeile, tinerele in cautarea unui job sunt invatate cum sa recunoasca discriminarea la locul de munca, care le sunt drepturile in astfel de cazuri si cum sa-si intocmeasca un CV cu ajutorul caruia sa obtina posturile pentru care aplica la targ.

• De ce nu se ocupa toate posturile la targuri, desi numarul de candiati depaseste oferta de joburi?

Desi in ultimii ani, criza economica a dus la situatia in care un numar semnificativ de candidati "se bat" pe mult mai putine pozitii vacante, de cele mai multe ori angajatorii nu gasesc oamenii pe care ii cauta la targurile de joburi. Potrivit lui Dragos Gheban, in urma unei editii a targului se ocupa aproximativ 50% din pozitiile scoase la concurs.
"Principala dificultate apare pentru ca nu exista suficienti candidati specializati pentru joburile respective. Chiar daca cei care aplica sunt tineri fara experienta si angajatorii sunt dispusi sa angajeze fara experienta, trebuie ca respectivii candidati sa aiba macar pregatirea teoretica in domeniul respectiv. Din pacate, la noi, in ultimii ani, s-au dezvoltat foarte rapid industrii pentru care nu a fost timp suficient sa se pregateasca si oameni specializati in domeniile respective", a explicat reprezentantul organizatorilor targului de joburi.
Gheban adaugat ca o alta neconcordanta intre cererea si oferta de locuri de munca apare pentru ca anumite industrii nu se dezvolta suficient pentru a absorbi forta de munca specializata pe domeniile respective si a dat ca exemplu turismul sau productia.
Un al treilea motiv prezentat de reprezentantul Catalyst este acela al barierei tehnologice dintre generatii. "Desi cei care au ajuns la o anumita varsta - 45-50 de ani, sunt foarte apreciati de angajatori pentru experienta acumulata de-a lungul anilor si pentru seriozitate, din pacate nu prea stiu sa foloseasca ultimele tehnologii si este mai greu sa se adapteze la noile conditii de lucru", a explicat Gheban.