SIF Oltenia si-a vazut sacii in caruta in relatia cu americanii de la Ford. Dupa luni de negocieri esuate, SIF a convins Ford sa-i cumpere cu peste 18 milioane de euro cele 22,56% din actiunile pe care le detine la Automobile Craiova SA.

Anunt-bomba ieri pe piata de capital din Romania. SIF Oltenia (SIF5) a vandut catre Ford Motor Company participatia de 22,56% detinuta la Automobile Craiova (AUCS) pentru circa 75,25 milioane de lei (18,05 milioane de euro). In urma tranzactiei, gigantul auto din Statele Unite va controla circa 95% din capitalul uzinei. Tranzactia dintre SIF Oltenia si Ford s-a perfectat la un pret de 17,50 lei/titlu (4,16 euro), cu 2,94% mai mare decat ultimul pret din piata, dar identic cu cel la care Ford a cumparat actiunile producatorului de automobile din Craiova in momentul privatizarii. Potrivit NewsIn, Ford va putea pe viitor sa delisteze compania, solicitand actionarilor minoritari sa se retraga.

Vanzare ca intre gentlemeni

Parafarea intelegerii dintre Ford si SIF Oltenia ramane invaluita in mister. Intrebarea care persista este de ce avea nevoie Ford sa cumpere actiunile pe care le detinea SIF Oltenia la ACSA, atat timp cat ACSA mai avea, la randul ei, doar 2,5% din capitalul social al Ford Romania, societatea care va produce efectiv automobilele incepand din toamna acestui an, potrivit planurilor initiale ale americanilor. Pentru a avea imaginea clara a situatiei, trebuie spus ca ACSA este detinuta de Ford Motor Company, care detine peste 70% din actiuni, SIF Oltenia, peste 22% si mici actionari, in jur de 5%. La randul ei, ACSA detine aproximativ 2,5% din Ford Romania, restul pana la suta la suta fiind in proprietatea Ford Capital BV din Olanda, societate prin care americanii au facut o majorare de 250 de milioane de euro. In urma aportului de capital, influenta indirecta a SIF Oltenia asupra producatorului de automobile a scazut aproape spre zero, la 0,14% din actiuni. Vazandu-se scosi din carti, oltenii condusi de Dinel Staicu au dat in judecata Ford pentru anularea maririi de capital. In lumina acestor date, este greu de inteles decizia Ford de a cheltui, in vremuri de criza, 18 milioane de euro pe niste actiuni care dadeau SIF Oltenia mai mult un rol figurativ in luarea deciziilor la fabrica de automobile. Redactorii GdS au incercat sa obtina un raspuns de la factorii implicati in negocieri. Teodor Buzatu, membru in Consiliul de Administratie al SIF si director in cadrul societatii, a declarat ca negocierile s-au purtat acum doua-trei zile si ca tranzactia s-a facut prin intermediul unei firme de brokeraj. "Ei au virat banii la broker si asa au cumparat actiunile. Cred ca a contat mult faptul ca i-am dat in judecata in luarea deciziei de cumparare a actiunilor", a spus Buzatu. Acesta a precizat ca reprezentantii Ford si SIF Oltenia nu au semnat nici un contract. "A fost o intelegere verbala, un gentleman’s agreement".

SIF se lacomeste la cascavalul Ford

Tudor Ciurezu, vicepresedintele Consiliului de Administratie al SIF Oltenia, a precizat pentru GdS ca actiunile din instanta i-au determinat pe americani sa le cumpere actiunile. "Noi am cerut mai mult, dar atat am obtinut in aceste conditii. La proces nu renuntam. Asteptam sa vedem ce se va intampla cu societatea imobiliara care va prealua activele pe care nu le-a dorit Ford. Daca suntem multumiti cu ce actiuni primim in acea societate, atunci renuntam la actiune", a spus Ciurezu. Potrivit contractului de privatizare, Ford Romania, ACSA si Mecatim vor fuziona, proces in urma caruia va rezulta o singura societate ce se va diviza, apoi, in doua firme: una care va produce automobile, iar alta cu specific imobiliar. Prima va ramane proprietatea exclusiva a Ford Motor Company, iar cealalta se va imparti intre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, institutia care a privatizat fostul Daewoo, si SIF Oltenia. Tocmai aceasta impartire a actiunilor a agitat spritele. SIF, prin Tudor Ciurezu, spune ca vrea garantii de la stat. "Noi vrem tot 22% din viitoarea societate imobiliara, poate si mai mult, chiar daca am vandut actiunile de la ACSA catre Ford. Vrem o garantie de la AVAS ca vom primi procentele cuvenite, le-am inaintat si o documentatie, dar nu am primit nici un raspuns. Atunci i-am dat in judecata pentru ca nu este normal ca statul sa primeasca actiuni gratis la aceasta societate", a spus Ciurezu. De precizat ca, dupa incasarea celor 18 milioane de euro, SIF nu mai are nici o legatura nici cu ACSA, nici cu Ford Romania. In ceea ce priveste reactia Ford, americanii s-au marginit sa confirme incheierea tranzactiei, fara sa explice motivul care i-a determinat sa cumpere actiunile de la SIF Oltenia. "Odata cu preluarea fabricii din Craiova, in martie 2008, Ford a anuntat in mod clar ca oferta pe care a facut-o catre AVAS ramane valabila si pentru actionarii minoritari. Lucrul acesta s-a intamplat astazi (ieri - n.r.) prin achizitia actiunilor SIF Oltenia", se arata intr-un raspuns al Ford trimis GdS. De asemenea, americanii spun ca nu au conditionat cumpararea actiunilor de renuntarea la actiunea din instanta.