Compania americana se alege de la început cu o actiune în instanta. Sindicatul Rodae vrea sa dea în judecata Ford, solicitând pentru angajatii fabricii de autoturisme din Craiova o cota-parte din profitul pe anul trecut. Dupa ce lasa conducerea fabricii sa-i tihneasca Sarbatorile Pascale, salariatii producatorului de automobile din Craiova actioneaza Ford în judecata. Sindicalistii spun ca mai sunt câteva zile pâna când Ford România se va confrunta cu prima actiune în instanta de la înfiintarea companiei pe teritoriul nostru. Sindicatul Rodae, la care sunt afiliate aproximativ doua treimi din salariatii fabricii de automobile din Craiova, se adreseaza justitiei pentru un litigiu de munca. Ei cer ca o cota-parte din profitul pe anul trecut al fabricii, între 5% si 10%, sa fie repartizata si angajatilor. În actiunea lor, sindicalistii se prevaleaza de faptul ca prevederea de a acorda angajatilor o cota din profit este stipulata în contractul colectiv de munca pe ramura industriei de automobile si ca, potrivit legii, se aplica si fabricii din Craiova. Actiunea va fi înregistrata la Tribunalul Dolj, ca litigiu de munca, din cauza ca nu este respectat contractul colectiv, sustin liderii sindicali. În luna februarie, sindicatul a solicitat forurilor competente ca la împartirea banilor apartinând Daewoo Automobile România (80% din excesul de lichiditate intra într-un cont escrow, de care nu se atingea nimeni, iar 20% ramânea la dispozitia unitatii, ca si capital de lucru) sa se tina cont de cota de profit pe care o solicita angajatii firmei. "Conducerea Daewoo nu ne-a dat nici un raspuns la aceasta solicitare. Ne-am adresat si fostilor membri ai Consiliului de Administratie, comisiei de privatizare, Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului sa tina cont de solicitarea noastra înainte de semnarea contractului cu Ford, dar nu am primit nici un raspuns de la acestia", a declarat liderul Sindicatului Rodae, Ovidiu Cioroianu. Sindicalistii spun ca, potrivit contractului colectiv de munca pe ramura, salariatii din industria de automobile au dreptul, potrivit art. 64, alin. 5, litera a, la o "cota parte din profit care se repartizeaza salariatilor, între 5-10%, aprobata conform legii". Cioroianu afirma ca Legea nr. 130/1996 privind contractele colective de munca, republicata, este de partea sindicalistilor si stipuleaza la art. 11: "Clauzele contractelor colective de munca produc efecte pentru (...) toti salariatii încadrati în toate unitatile pentru care s-a încheiat contractul colectiv de munca". Si liderul Sindicatului Demnitatea de la Daewoo, Titi Covale, sustine ideea colegilor lui de a se adresa instantei pentru a cere drepturile oamenilor pe care îi reprezinta. "Bineînteles ca sustinem actiunea celor de la Rodae si ne alaturam lor. Contractul colectiv de munca la nivel de ramura trebuie sa se aplice si la noi în fabrica", a sustinut Covale. Si acest lider sindical întareste ideea ca o cota din profit trebuie sa revina salariatilor: "În contractul colectiv de munca pe unitate chiar este stipulat ca orice apare favorabil la nivel national se aplica si la noi".  
Aceeasi schema a functionat la ACSA Sindicalistii de la Daewoo spun ca salariatii Automobile Craiova SA (ACSA) au beneficiat de o cota parte din profitul pe 2007, ceea ce înseamna ca s-ar fi creat un precedent. Directorul ACSA, Lucian Lutaru, confirma ca angajatii sai au luat echivalentul unui salariu, reprezentând repartizarea cotei de profit pe 2007. "S-a hotarât în AGA si s-au acordat acesti bani, în cota de 6% din profit, pentru ca legea spune ca se acorda pâna la un salariu mediu pe societate si se aplica societatilor cu capital majoritar de stat", a adaugat Lutaru. Si pentru salariatii de la Daewoo sindicalistii estimeaza ca este vorba despre echivalentul unui salariu mediu. Ceea ce înseamna ca muncitorii asteapta o cota din profit de aproximativ 1.200 de lei. 
Procedura în instanta Dupa 5 mai va fi înregistrata societatea Ford Romania SA, cu acte în regula, potrivit deciziei care s-a luat în AGA la jumatatea acestei luni. Sindicalistii de la Rodae sustin ca, daca ar introduce actiunea în instanta înainte de 5 mai, ar însemna sa dea în judecata Daewoo Automobile România, iar daca deschid actiunea dupa data respectiva se adreseaza direct Ford. "Cum acum sunt Sarbatorile de Paste, putem sa asteptam câteva zile si sa depunem la Tribunalul Dolj cererea pentru Ford România. Vom merge pâna în pânzele albe, pentru ca nu avem nimic de pierdut", a mentionat Ovidiu Cioroianu. Fabrica de autoturisme din Banie mai are, în prezent, aproape 4.000 de salariati. Recent, acestia au primit doua prime, în suma fixa de câte 200 de lei, acordate la interval de nici doua luni una fata de cealalta si aprobate de forurile de conducere ale uzinei. Liderul de sindicat a solicitat în scris conducerii fabricii prezentarea bilantului contabil pe 2007, pentru a se evidentia ce profit a înregistrat compania anul trecut, dar nu a primit nici un raspuns. Fostul director general al Daewoo Automobile România, Ion Ion, spune ca nu cunoaste demersurile sindicalistilor si nici intentia de a chema Ford în instanta.  
Ford analizeaza situatia Consultantul din partea Ford, Nadia Crisan, spune ca se cunoaste exact intentia sindicatelor din fabrica, dar ca se va analiza situatia. "Sindicatele ne-au notificat pe tema aceasta, iar noi ne consultam cu AVAS si cu consilierii nostri si cu cei care au detinut conducerea companiei si vom afla care sunt datele problemei. Suntem mai noi în companie si trebuie sa analizam aceasta situatie, apoi vom da un raspuns sindicatului", a afirmat reprezentanta Ford.
Daewoo are un proces la CEDO
Liderul sindical de la Rodae afirma ca sindicatul are pe rol un proces cu Daewoo Automobile România la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO), ce dateaza de câtiva ani. La vremea respectiva, sindicatul a cerut bilantul contabil al companiei, dar instantele au considerat ca societatea nu era obligata sa puna la dispozitia sindicalistilor documentul solicitat. "Desi era un document public si legea era de partea noastra, Tribunalul Dolj si Curtea de Apel Craiova ne-au respins actiunea si ne-am adresat la CEDO", a declarat Ovidiu Cioroianu.