In 2009, Ford a inregistrat o pierdere de 61 de milioane de euro, in scadere fata de anul anterior, cand aceasta a fost de 105 milioane de euro. In schimb, cifra de afaceri neta a companiei Ford in Romania a scazut in 2009 de aproape patru ori fata de cea din 2008. In 2010, afacerile par sa se revigoreze, peste 4.000 de masini fiind asamblate in Banie. Ford anunta ca a investit deja 200 de milioane de euro la Craiova.

Criza din domeniul auto se regaseste in rezultatele financiare ale Ford Romania pe anul trecut. Desi unii indicatori au inregistrat corectii pozitive fata de anul 2008, in 2009, compania a mers tot pe pierdere, iar volumul afacerilor derulate a scazut vertiginos. Potrivit bilantului contabil publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, Ford Romania a inregistrat anul trecut o pierdere de 260 de milioane de lei, adica putin peste 61 de milioane de euro. Compania a reusit sa reduca pierderea din 2008, care era de 448 de milioane de lei (aproximativ 105 milioane de euro). Si cheltuielile totale ale companiei s-au diminuat in 2009 fata de 2008, dar tot au ramas la cote ridicate. Daca, in primul an de cand s-a instalat la Craiova (2008), Ford a inregistrat cheltuieli totale de 1,145 miliarde de lei, anul trecut, potrivit datelor din bilant, cheltuielile companiei au fost de 480 de milioane de lei.

Cifra de afaceri a scazut enorm

Comparand rezultatele financiare pe ultimii doi ani, se observa ca in 2008 compania a avut o cifra de afaceri de 690 de milioane de lei. In schimb, in 2009 - adica al doilea an de cand Ford s-a instalat in fabrica auto din Craiova -, compania a inregistrat o cifra de afaceri de aproape patru ori mai mica, situandu-se la 177 de milioane de lei. Veniturile totale erau, in 2008, de 697 de milioane de lei, iar in 2008 au scazut la 219 milioane de lei. Scaderi semnificative sunt si la stocurile companiei. La sfarsitul lui 2008, Ford avea la Craiova stocuri de 106 milioane de lei, potrivit bilantului contabil depus de companie la Finante, iar la finele anului trecut valoarea stocurilor era de numai 14 milioane de lei, in scadere cu 92 de milioane de lei fata de anul anterior.

In America, Ford a avut profit

Dincolo de Ocean, compania Ford a anuntat ca a avut un profit pe anul trecut de 2,7 miliarde de dolari, in ciuda crizei care a "bantuit" SUA. In conditiile in care industria auto a avut nevoie de interventia statului american, Ford nu s-a imprumutat de la Rezerva Federala. In acelasi timp, dincoace de Ocean, conducerea Ford Europa a lansat ideea existentei unor spatii de productie excedentare. Fostul presedinte al Ford Europa, John Fleming, actual presedinte pentru productie si relatii privind aspectele de munca in cadrul Ford Motor Company, spunea in luna mai, citat de Reuters, ca in Europa capacitatile de productie auto sunt supraaglomerate cu 30% fata de necesar.

Cheltuieli mari in 2009

Anul trecut, compania a rascumparat procentul de 22% din actiunile detinute de SIF Oltenia la ACSA contra sumei de 75 de milioane de lei (18 milioane de euro). Ford a mai scos din conturi cateva milioane de euro si pentru pachetul de actiuni al minoritarilor, dar plata s-a intins si pe anul 2010. Din declaratiile publice ale oficialilor Ford Romania, anul trecut, compania ar fi investit in instruirea personalului aproximativ 50 de milioane de lei (12 milioane de euro). La vremea respectiva, Ford nu a dorit sa comunice daca in acei bani intra si cheltuielile cu deplasarile in strainatate ale celor din fabrica si invers, cu deplasarile specialistilor din afara, veniti la Ford Craiova. Se adauga si cheltuielile cu salariile celor 3.655 de angajati, cati erau la sfarsitul anului 2009, de aproximativ 7 milioane de lei. Impozitul aferent anului 2009 catre Primaria Craiova a fost de 4,97 milioane de lei, deci cu impact nesemnificativ in totalul cheltuielilor inregistrate de Ford. Ce venituri a avut compania reiese din bilant: 219 milioane de lei, venituri de trei ori mai mici decat in 2008. Putem doar sa presupunem ca au existat venituri importante, daca luam in calcul ca firma a vandut si in 2009 din productia anterioara de motoare si cutii de viteza din gama Daewoo.

Pe 2010, Ford a inceput activitatea mai bine decat anul trecut

Dupa doi ani si jumatate de la cumpararea pachetului majoritar de actiuni la Automobile Craiova (ACSA), Ford a inceput timid anul trecut asamblarea pe liniile fostei fabrici Daewoo din Craiova a primelor masini Ford, din modelul Transit Connect - o autoutilitara usoara. Pe 8 septembrie 2009 se lansa la Craiova, cu mare fast, inceperea productiei in uzina auto din Banie. Ford spunea ca nu se va concentra pe volum, ci pe calitate, astfel ca, pana la finele anului, ieseau pe poarta fabricii doar aproximativ 300 de autoutilitare Transit Connect. In 2010, primul trimestru a fost dificil pentru companie, dar din trimestrul al doilea productia s-a intensificat. Ford confirma oficial ca la Craiova s-au asamblat, pe primele sapte luni, 4.100 de autoutilitare Transit Connect.
Investitii de 200 de milioane de euro

Cel mai probabil, in 2010 au inceput investitiile semnificative ale celor de la Ford. Statul a garantat pentru Ford un imprumut de 400 de milioane de euro pe care compania sustine ca il va investi in fabrica din Banie. Imprumutul a fost acordat anul acesta. Ford informa luna trecuta ca a investit la Craiova 200 de milioane de euro si parte din acesti bani provin de la BEI. "Investitia noastra per ansamblu in fabrica pana la momentul actual insumeaza aproximativ 200 de milioane de euro, parte din investitia noastra totala de 675 de milioane de euro in fabrica. Imprumutul acordat de BEI este inclus in aceasta suma. Va rog sa va reamintiti ca imprumuturile din partea BEI nu sunt grant-uri, ci imprumuturi, de aici si investitia Ford", a spus pentru GdS, luna trecuta, Nadia Crisan, membru in Consiliul de Administratie al Ford Romania. Totodata, tot anul acesta, Ford a cerut statului roman sa amane cu un an investitiile in fabrica din Craiova.

Ford nu comenteaza rezultatele financiare

Intrebati cum s-a ajuns la o pierdere de 61 de milioane de euro in fabrica de la Craiova, oficialii Ford ne-au comunicat ca nu discuta public despre bilantul pe 2009 si afirma ca fabrica de la Craiova se afla "intr-o perioada de tranzitie". "Ford Motor Company nu face comentarii publice pe marginea rezultatelor financiare aferente unei singure fabrici detinute de Ford Motor Company si, de asemenea, nu ofera informatii cu privire la previziunile financiare ale companiei. In ceea ce priveste fabrica de la Craiova, ne aflam intr-o perioada de tranzitie, in care continuam procesul de inchidere a activitatilor desfasurate anterior de Daewoo, indeplinindu-ne, in acelasi timp, angajamentele asumate fata de guvern privind crearea de locuri de munca si investitiile in noi produse si tehnologii Ford. Detalii suplimentare cu privire la investitii si la procesul de angajare de personal, care va fi initiat anul viitor in vederea lansarii productiei, au fost deja comunicate presedintelui Romaniei si oficialilor guvernamentali", a declarat ieri Nadia Crisan.