Fiscul a stabilit etapele pe care le va parcurge in scopul de a-si recupera creantele, falimentul fiind ultima solutie, precum si criteriile de selectare a lichidatorului judiciar, potrivit ordinului ministrului finantelor publicat, ieri, o data cu intrarea in vigoare a Legii insolventei. "Am facut un ordin prin care stabilim prioritatile in recuperarea creantelor fiscale. In primul rand vrem sa recuperam prin executare silita si apoi sa trecem la declararea insolvabilitatii si la atragerea raspunderii solidare a firmei sau persoanei care a provocat falimentul. Falimentul este ultima varianta. Executarea silita ne avantajeaza pentru ca e mai rapida si luam noi tot", a declarat pentru Agentia NewsIn, presedintele Agentiei de Administrare Fiscala, Sebastian Bodu. Potrivit ordinului, Fiscul va incerca, intr-o prima faza, sa-si recupereze creantele prin aplicarea succesiva si concomintenta a tuturor metodelor specifice executarii silite. Initial, inspectorii cer poprirea oricaror sume, precum si a titlurilor de valoare, inclusiv daca sunt datorate debitorului de catre terti. De asemenea, se instituie sechestre pe bunuri mobile si imobile care urmeaza sa fie valorificate. Daca in urma acestor actiuni, fiscul nu reuseste sa-si recupereze creantele, va fi constatata insolventa firmei datornice si se trece la angajarea raspunderii in solidar. Intentia fiscului este sa se ajunga la declararea falimentului numai daca nu mai exista alte metode de a recupera datoriile.
Fiscul isi alege lichidatorul
In cazul in care debitorul este trecut in faliment, organele fiscale nu vor accepta un onorariu mai mare de 2.000 de lei lunar pentru administrator sau lichidator si nici un onorariu de succes mai mare de 7% din suma, daca este obtinuta recuperarea integrala a creantelor.
Fiscul stabileste ca are dreptul sa aleaga administratorul sau lichidatorul atunci cand valoarea sumelor datorate depaseste trei milioane de lei. In urmatoarea luna, ANAF va pregati o lista cu lichidatorii agreati potrivit unor criterii, cum ar fi experienta in colaborarea cu organele fiscale, polita de asigurare profesionala. In plus, daca valoarea creantelor depaseste trei milioane de lei onorariul lunar, precum si cel de recuperare, durata recuperarii si numarul persoanelor angajate in acest scop trebuie sa fie stabilite de catre ANAF. Pentru celelalte creante, decizia se ia la nivelul directiilor teritoriale de finante.
ANAF va crea o baza de date cu toate firmele aflate in insolventa, reorganizare judiciara, faliment sau lichidare, care va fi innoita trimestrial. Prin intrarea in vigoare a noii legi a insolventei, procedurile de faliment se vor scurta foarte mult, ajungand in unele cazuri la maximum doua luni, si va fi grabita iesirea de pe piata a unor firme neviabile economic.