Morti obligati sa plateasca dari la stat, impozite calculate gresit, de-ti sta inima in loc, sau persoane somate sa achite taxe locale, desi ele si-au schimbat de mult domiciliul. Sunt doar cateva dintre efectele lipsei de comunicare si de colaborare intre institutiile statului, care stiu sa ceara plata taxelor si impozitelor, dar nu stiu sa-l respecte pe contribuabil.
Gazeta de Sud a scris in nenumarate randuri despre situatii tragicomice in care diferite institutii ale statului sau furnizori privati de utilitati somau persoane decedate sa-si achite obligatiile financiare. In alte dati, cetateni aflati in viata si cu datoriile achitate la zi se trezeau buni de plata. Pe langa faptul ca pierd vremea pe drumuri pentru a-i convinge pe functionari ca nu au restante, oamenii se gasesc de multe ori in situatia de a nu mai avea chitantele care sa dovedeasca, de exemplu, ca acum patru sau cinci ani si-au platit impozitul pe casa sau taxa de parcare. Cine s-ar gandi sa pastreze toate hartiile doveditoare pentru ca, la un moment dat, un functionar scrupulos il scoate dator cu mii de lei? Ei bine, modul defectuos in care coabiteaza institutiile statului dovedeste ca e bine sa faceti un dosar unde sa treceti, daca nu bonul de casa pentru painea cumparata, macar toate chitantele care arata ca ati fost un bun contribuabil. Altfel, riscati sa platiti de doua ori acelasi impozit.

Impozite de la Adam si Eva

In privinta taxelor si impozitelor locale, problemele pleaca de la neintelegerile intre doua institutii: Directia pentru Taxe si Impozite a Primariei Craiova si Directia Publica Comunitara de Evidenta a Persoanelor Dolj. Daca ele ar colabora, Fiscul local nu ar mai trimite cai verzi pe pereti si nu i-ar mai pune pe craioveni pe drumuri. Cea mai recenta isprava a celor de la Taxe si Impozite este o somatie de plata trimisa unei familii mutate din Craiova de aproape zece ani. In respectivul document, familiei i se cerea sa achite taxe de parcare si impozite pentru trei autoturisme pe ultimii sapte ani, in total aproximativ 2.000 de lei. Numai ca familia respectiva nu mai era de mult proprietara masinilor, deoarece le radiase din circulatie de mai bine de 15 ani. Cazul este unul dintre multele care se intampla in Craiova. Norocul lor a fost ca au avut documente doveditoare referitoare la radierea masinilor si ca au avut prezenta de spirit cerand lamuriri. Poate un pensionar ar fi luat de bun ce spune Fiscul local si ar fi platit inca o data banii. Ca doar hartia de la primarie are greutate, nu?!

Haosul de la inceputuri

Intrebati care este cauza pentru care apar astfel de situatii, reprezentantii Directiei pentru Taxe si Impozite au precizat ca problema este veche si ca incearca sa aduca la zi baza de date, dar intampina greutati. "In privinta autoturismelor, problema este mai veche. Acum zece ani, cand se radia o masina, politia trimitea dosarele. Cum nu exista o baza de date informatica, dosarele veneau legate in teancuri, iar pe drum poate se mai pierdeau. Noi trebuia sa introducem manual datele. Atunci era un calculator la zece oameni, iar in program nici macar nu erau detalii despre masina, ci treceam doar marca", a explicat Sorin Marcu, directorul Directiei de Taxe si Impozite. Acesta a precizat ca probleme de acest gen apar in aproximativ 20% dintre impozitele care trebuie platite pentru masini. Solutia ar fi, a spus el, ca Directia de Evidenta a Populatiei Dolj sa le permita accesul la baza de date pentru a vedea modificarile de domiciliu ale contribuabililor. Acest lucru ar fi cu atat mai necesar cu cat, in ultimii trei ani, numarul ROL-urilor, adica al persoanelor care figureaza ca si contribuabili, a crescut de la 88.000 la peste 100.000 de mii, datorita tinerilor care au ajuns la varsta de 18 ani. "Multi tineri au devenit majori, iar acum isi pot cumpara terenuri, case sau masini", a spus Marcu. Directorul de la Taxe si Impozite s-a plans de faptul ca Directia de Evidenta invoca Legea protectiei datelor personale si ca nu le pune la dispozitie datele de identificare ale craiovenilor pentru a face corectiile necesare. "Noi le-am cerut acest lucru, dar ne-au refuzat, desi suntem operator de date cu caracter personal, deci am avea acest drept", a mai spus Marcu.
Cere si ti se va da

Parcurgand legislatia stufoasa a protectiei datelor personale, GdS a descoperit ca institutiile statului au acces la astfel de informatii si inca pe gratis. Unul dintre actele normative care reglementeaza acest lucru, Ordonanta de Guvern nr. 84/2001 republicata, spune ca "furnizarea datelor cu caracter personal din Registrul National de Evidenta a Persoanelor este exceptata de la plata taxelor" daca solicitarea este facuta, printre altele, de "institutiile publice cu atributii in domeniul realizarii creantelor bugetare prin modalitatile de executare silita prevazute de lege". De asemenea, Legea nr. 677/2001 modificata pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date permite institutiilor statului sa solicite informatii necesare pentru a-si desfasura activitatea cu conditia de a nu divulga datele unor terti. Directorul executiv al Directiei de Evidenta a Persoanelor Dolj, comisarul-sef de politie Marin Stanica, a recunoscut ca exista o problema, dar spune ca ea este generata de cei de la Taxe si Impozite. "Stiti cum este ce spun ei? Ca la medic. Tratezi efectul si nu cauza. Nu le putem da acces la baza de date, dar ei pot solicita verificarea anumitor persoane si li se comunica si datele. Trebuie doar sa le ceara. Au fost indiferenti. Predomina justificarile, dar sunteti primul care ma intreaba despre asa ceva", a spus Stanica. Directorul de la Evidenta Persoanelor a precizat ca le-a sugerat celor de la primarie cum sa procedeze. "Ca sa facem ce vor ei, ar trebui ca primaria sa plateasca comunicatiile, aparatura. In plus, bazele de date ar trebui sparte dupa domeniile care ii intereseaza pe ei. Eu le-am zis sa faca un fisier text unde sa treaca Codul Numeric Personal al celor pe care vor sa-i verifice, nu sa ne ceara cate un nume. Acest sfat este pentru toti cei care invoca probleme", a precizat Stanica. Comisarul-sef a mai spus ca problemele apar si la comune, care nu le comunica schimbarile referitoare la datele personale ale populatiei. Printr-o mai buna organizare, situatia s-ar imbunatati, mai ales ca, de multe ori, nici contribuabilii nu sunt interesati sa comunice datele reale. "Noi ii monitorizam lunar, de exemplu, pe cei care au calitatea de insotitor pentru persoanele cu handicap. Credeti ca sunt interesați sa declare daca respectiva persoana moare? Nu, pentru ca astfel incaseaza bani in continuare", a concluzionat Stanica.