Trebuie sa ai acces la internet, o semnatura digitala, un transfer de bani pentru taxele judiciare si de timbru si cazierul fiscal. Te asezi în fata monitorului, trimiti formularele on line la Registrul Comertului si te trezesti patron. În teorie, pare simplu. În realitate, este mult mai complicat.
Zilele trecute a aparut prima firma din România înregistrata integral on line. Evident, în Capitala. Actionarii si administratorii nu s-au deplasat la Oficiul Registrului Comertului (ORC), implicit, nu au stat la coada si nici nu au asteptat între trei si sapte zile sa le apara noua entitate economica, ci au înregistrat-o mult mai repede si mai usor. Pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) exista postate înca de la începutul anului modalitatile de înfiintare a unei firme exclusiv on line, dar abia în septembrie a aparut prima firma înregistrata astfel, si nicidecum în provincie.
Pentru doljeni, înfiintarea unei companii pe internet pare desprinsa din filmele de Science Fiction (SF). Procedura ONRC, asa cum este afisata pe internet, pare simpla. În primul rând, trebuie sa ai un calculator conectat la internet. Apoi îti iei o semnatura electronica (si pentru asociati, actionari si pentru administratorul firmei), dar numai de la furnizorii atestati în acest sens, vreo patru pe toata tara. Daca mai ai si un cont în banca si faci dovada ca ai virat banii catre ORC pentru taxele judiciare si de timbru, atunci esti pregatit sa înregistrezi noua firma on line. Descarci formularele pe care le gasesti la sectiunea "Sistem de Formulare Electronice Inteligente", le completezi si le trimiti prin internet la Registrul Comertului. Astepti câteva zile si primesti raspuns ca ai o noua firma.

În Dolj, reticenti cu duiumul

Directorul ORC Dolj, Gheorghe Celea, spune ca de la aparitia formularelor "inteligente" si pâna acum nici macar o persoana din judet nu a depus cerere on line de înfiintare a unei firme: "Nici macar nu au întrebat detalii despre acest procedeu. Noi suntem pregatiti, dar mediul de afaceri este departe de a agrea aceasta forma de înregistrare a agentilor economici. Cel mai probabil, multi nu sunt obisnuiti sau nu doresc sa plateasca semnatura digitala".
Adevarul este ca pentru a fi înregistrati on line nu este suficient sa aiba semnatura electronica doar administratorul, ci si asociatii sau actionarii firmei au nevoie de acest produs digital, pentru a semna electronic actele de constituire a firmei în sistem on line.
În urma cu câteva luni, GdS arata ca nici la Fisc nu s-au înghesuit doljenii sa obtina semnatura electronica, activitate care era atributul finantelor pâna în luna aprilie a acestui an. Si nici sa depuna documentele contabile on line nu se îngramadisera. Situatia este confirmata acum si de ORC Dolj, desi exista de mult timp posibilitatea depunerii bilanturilor contabile on line.
"Degeaba si-a facut administratorul semnatura digitala, daca acel contabil care semneaza bilantul nu are semnatura electronica. Atunci depun documentul imprimat pe hârtie, deci se deplaseaza pâna la noi. Pentru a avea succes astfel de proceduri on line, trebuie mai întâi ca mediul de afaceri sa fie pregatit si receptiv la nou", sustine Gheorghe Celea.
Cel care vrea sa creeze o noua companie are de alergat ca si pâna acum: la fisc, la banca, la contabil, la furnizorii de servicii de certificare. Mai putin la Registrul Comertului.

Dificil cu "digitalul"

Pentru o semnatura electronica se plateste un abonament anual, care poate ajunge la 40-50 de euro, plus costul initial al crearii semnaturii codificate. Se accepta doar semnaturile electronice calificate, obtinute de la oricare dintre furnizorii de servicii de certificare din România, acceptati de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI). De pe site-ul ONRC, un link va duce exact la ANRCTI, unde puteti vizualiza lista celor patru furnizori care sunt acreditati sa creeze semnaturi digitale. Au fost sase la început, dar doi dintre ei si-au încetat activitatea.