Romania Libera: EXCLUSIV. Constructorii spun adevarul despre tronsonul Cernavoda-Medgidia. Autostrada Soarelui se amana pentru 2014
Sperantele soferilor de a circula de la Constanta la Bucuresti pe autostrada in acest an sunt zdrobite de constructori.
In ciuda anunturilor triumfaliste ale ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, si ale primului-ministru, Emil Boc, referitoare la inaugurarea autostrazii, acest lucru nu avea loc, cu siguranta, in anul curent. Potrivit informatiilor obtinute de Romania Libera, Editia de SE, Autostrada Soarelui va fi finalizata cel mai devreme in 2014.
La cea mai recenta intalnire de lucru convocata de prefectul Constantei, Claudiu Palaz, cu toti factorii de raspundere, inclusiv cu constructorii, a reiesit ca principala problema cu care se confrunta acestia din urma este lipsa certificatului de urbanism pentru o portiune de 14 kilometri, aflata intre Cernavoda si Medgidia.
Prefectul, care a aflat de problema de la redactorii Romaniei Libere, a cerut explicatii constructorilor. Acestia spun ca au depus documentatia la Consiliul Judetean Constanta inca din vara anului trecut, dupa ce au hotarat modificarea traseului, dar ca nu au primit nici un raspuns. In lipsa certificatului nu se poate emite autorizatia de constructie.
Oficialii CJ ne-au declarat, la randul lor, ca reprezentantii constructorului nu s-au prezentat la discutii pentru a explica noua solutie tehnica. Prefectul a intervenit in forta si, la finele saptamanii trecute, a anuntat oficial ca il va da in judecata pe presedintele CJ Constanta daca acesta nu va emite respectivul certificat.

Stadiul lucrarilor = zero%

Potrivit reprezentantilor firmei Colas, care construieste portiunea Cernavoda-Medgidia, pana acum nu s-a lucrat decat pe o portiune de cinci kilometri, care este finalizata in proportie de 70%. "Portiunea de 14 kilometri pentru care nu s-a emis autorizatie de constructie este neatacata", au spus acestia la intalnirea cu prefectul Constantei. Chiar daca certificatul de urbanism pentru portiunea respectiva s-ar emite astazi, lucrarile nu vor putea fi incheiate. Angajatii Colas spun ca lucrarile vor dura cel putin un an si jumatate, pentru ca volumul de munca este foarte mare. De exemplu, spun ei, este nevoie de excavarea a 7 milioane de metri cubi de pamant.
Solutia ministrului, imposibila din punct de vedere tehnic
Aceiasi oameni spun ca dorinta ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, de a se circula pe o singura banda nu este sustenabila din punct de vedere tehnic. "Nu se poate construi o singura banda din autostrada. Terasamentul se construieste pentru toata autostrada, are o inaltime mare fata de sol. Nu se poate construi numai jumatate din el", spun constructorii. Astfel, daca luam in calcul perioada de executie de un an si jumatate, iernile in care nu se munceste, dar si timpul care va trece pana la eliberarea autorizatiei de constructie, putem lua in calcul un nou termen pentru finalizarea autostrazii: anul 2014.

Se poate pierde finantarea europeana

Termenul ar putea fi insa si mai mare, daca ministrul Transporturilor isi va duce la bun sfarsit amenintarea de a rezilia contractul cu francezii de la Colas. In acest caz, tinand cont ca trebuie reluate procedurile de licitatie, dar si ca majoritatea banilor provin din fonduri europene, care astfel ar fi pierdute, este posibil ca Autostrada Soarelui sa nu fie construita decat spre sfarsitul acestei decade. Singura veste buna este ca, pentru portiunea Constanta-Cernavoda si centura Constantei, lucrarile sunt in grafic, iar autostrada ar putea fi data in uz, pe portiune, din aceasta toamna.