Chiar daca produsele de sezon de tipul bradutilor si al Mosilor de ciocolata se vand un pic mai bine decat anul trecut, cota de piata a produselor in cauza ramane sub 1%. De baza raman tot tabletele de ciocolata care salta vanzarile.

Romanii consuma in jur de 16.000 de tone de ciocolata pe an, iar consumul creste de la an la an cu peste 20 de procente, dupa cum arata statisticile oficiale. Chiar si asa, si la acest capitol, suntem cu mult in urma altor tari. Ca asa stau lucrurile o dovedeste faptul ca romanul rontaie in jur de 700 de grame de ciocolata pe an, in vreme ce elvetienii, de pilda, consuma peste 10 kilograme de ciocolata anual.
Cei mai mari devoratori de ciocolata din Europa sunt irlandezii, care, cu o medie anuala de 12,7 kilograme pe an, ii devanseaza pe englezi (11,4 kilograme) si pe austrieci (10,2 kilograme), potrivit unui studiu recent al Organizatiei Mondiale de Cacao. Considerati cei mai mari producatori de ciocolata, belgienii consuma doar 8,4 kilograme pe an, plasandu-se pe acelasi loc cu nemtii.
In coada clasamentului s-ar situa grecii, care mananca aproape 3 kilograme de ciocolata, si portughezii, cu un consum de numai 1,93 kilograme.

Tot tabletele salveaza piata

Potrivit datelor furnizate de compania de monitorizare a pietei ACNielsen in Romania, cele mai bine vandute sunt tabletele de ciocolata. De pilda, in perioada aprilie-septembrie 2004, cota de piata a acestora ocupa 66,5%, in crestere cu aproape patru procente comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Pe locul imediat urmator, dar la mare distanta, sunt batoanele de ciocolata, a caror cota de piata inseamna 12,8%, in scadere cu trei procente fata de perioada aprilie-septembrie 2003. Napolitanele in ciocolata, desi sunt in “top 3“, au o cota de numai 9%, iar daca vorbim de produse de sezon (Mos Craciun, braduti, iepurasi etc.), acestea au doar 0,9% din piata.
Pe piata romaneasca, primii patru producatori (Kraft Food, Excelent, Nestle si Supreme) detin impreuna o cota de piata de 78%, potrivit datelor ACNielsen.
Datele ACNielsen sunt obtinute printr-un studiu de Retail Audit, desfasurat pe baze continue, cu raportare o data la doua luni. Monitorizarea se realizeaza pe vanzarile cu amanuntul: supermarketuri, magazine alimentare, chioscuri, nefiind incluse unitatile en-gros, cash and carry, vanzarile la tarabele din pietele agroalimentare si nici vanzarile catre institutii.

Productia interna asigura peste 80%

Piata ciocolatei este dominata de productia interna, care asigura in proportie de peste 80% din volumul vanzarilor si in jur de 75% din valoarea acestora, potrivit studiilor de piata realizate de companiile de monitorizare a pietei.
In functie de culoarea ciocolatei, la mare cautare este ciocolata clasica (maron) care domina vanzarile, avand peste 90% din piata si ca volum, dar si ca valoare. Romanii incep sa prinda si gustul ciocolatei albe, care a mai “prins“ 2 procente la capitolul volum al vanzarilor, avand peste 6%, iar ca valoare de vanzari circa 7%. In functie de tipul de arome, ciocolata simpla se vinde cel mai bine, urmata de cea cu fructe. Cat priveste ciocolata cu alune, aceasta ocupa doar 13 procente in vanzarile de ciocolata.
Magazinele de cartier vand cel mai bine
Companiile de monitorizare a pietei arata ca ciocolata se vinde cel mai bine in magazinele mici (de cartier), in speta 38% din volumul vanzarilor de ciocolata si 37% din valoarea lor, dar a scazut volumul de ciocolata vanduta prin chioscuri, de la 19% la 16%. Totodata, cota supermarketurilor in distributia acestor produse a crescut cu peste 3%.