Din punct de vedere juridic, sexul persoanei care deruleaza o afacere nu are nici un fel de importanta. Totusi, in practica mediului de afaceri autohton, femeile sunt astazi o prezenta obisnuita, succesul lor datorandu-se unor calitati native care se constituie de multe ori in avantaje dovedite de rezultatele financiare inregistrate de companiile patronate sau doar manageriate de reprezentantele sexului frumos. Printre calitatile cu care sunt dotate urmasele Evei implicate in mediul de afaceri mioritic se numara abilitatea nativa, seriozitatea, meticulozitatea, simtul organizatoric bine dezvoltat si nu in ultimul rand, curajul de a merge mai departe in situatii critice, este de parere Maria Grapini, cea mai bogata femeie de afaceri din Romania. In prima perioada a tranzitiei mioritice, prezenta femeilor in mediul de afaceri in curs de cristalizare din Romania era una mai mult exotica, tinand cont de prejudecatile ce grevau inca la acea data societatea romaneasca abia rupta din negura regimului comunist. Dupa socul primei tranzitii, reprezentantele sexului frumos inzestrate cu simtul afacerilor au intrat cu brio in jungla economiei private. La inceputul unei afaceri era mult mai greu pentru o femeie sa izbuteasca in lumea intreprinzatorilor din Romania, isi aminteste Maria Grapini, proprietara Grupului Pasmatex, care in ultimii ani s-a clasat in mod constant in Topul celor 300 de milionari in valuta din tara noastra. In plus, la ultimele editii ale Topului 300, intreprinzatoarea din Timisoara a fost declarata cea mai bogata femeie de afaceri din Romania. Trecand peste vicisitudinile oricarui inceput Maria Grapini spune astazi ca nu mai simte nici un fel de discriminare in competitia acerba cu afaceristii barbati. Totusi, presedintele Grupului Pasmatex - unul dintre liderii industriei confectiilor din Romania - recunoaste faptul ca aceasta stare de confort in afaceri se datoreaza in primul rand anvergurii de invidiat pe care a atins-o propria afacere, concretizata printr-o cifra de afaceri considerabila pe care o inregistreaza in fiecare an grupul de firme pe care il conduce si il patroneaza.

Oferta de afaceri primeaza in fata frumusetii naturale

Cat despre atuurile femeilor care demareaza un proiect de afaceri, Grapini a amintit cateva dintre cele mai importante: meticulozitate, seriozitate, o angajare mai pronuntata a riscului si nu in cele din urma, chiar si un curaj mai mare decat al barbatilor in a merge mai departe atunci cand intervin inevitabilele situatii de criza in derularea afacerii. Cu toate ca in perceptia persoanelor neavizate, femeile ar fi predispuse sa-si foloseasca farmecul natural in obtinerea performantelor in afaceri, cea mai de succes femeie de afaceri din Romania nu considera ca o astfel de metoda ar da rezultate notabile in lumea intreprinzatorilor romani sau straini. "Sigur ca este mai agreabil sa porti discutii de afaceri cu o femeie eleganta si frumoasa, dupa cum si mie imi place sa stau de vorba cu un partener de afaceri din randul barbatilor care are o prezenta eleganta, insa mult mai importante sunt seriozitatea si frumusetea interioara a persoanei cu care intretii o relatie de afaceri", este de parere presedintele Grupului Pasmatex. La randul sau, Iulian Groposila, presedintele Patronatului Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii Constanta, considera ca intr-adevar, femeile angrenate in lumea afacerilor dau dovada de o abilitate innascuta in relatiile cu partenerii de afaceri. In ciuda acestor avantaje, Groposila a afirmat ca nu a intalnit in cariera sa de afaceri o femeie care sa-si datoreze succesul in primul rand aspectului fizic. Recunoscand ca femeile de afaceri dispun de regula de o anumita capacitate de persuasiune, presedintele PIMM Constanta considera ca oferta de afaceri este cea care primeaza intr-o relatie parteneriala stabilita intre doi intreprinzatori.