Odata cu integrarea in Uniunea Europeana se preconizeaza schimbari majore si in activitatea scolilor de soferi. Dupa ce soferii au fost bulversati anul trecut de introducerea noului Cod Rutier, anul acesta se preconizeaza cresterea tarifelor la scolile de soferi. Scumpirile sunt insa justificate, in opinia reprezentantilor scolilor auto constantene, avand in vedere investitiile de mii de euro pe care vor fi nevoiti sa le faca pentru a respecta standardele europene impuse. Conform noilor norme europene, la care s-a aliniat si legislatia romanesca, scolile auto trebuie sa respecte o serie de standarde destul de stricte, pentru a putea activa in continuare. Astfel, pentru a putea functiona, scolile de soferi vor trebui sa detina sedii spatioase, astfel incat sa asigure fiecarui cursant un spatiu de cel putin 5 metri cubi. Mai mult, acestea vor trebui sa fie dotate cu computere si simulatoare sofisticate, dar si masini proprii. Reprezentantii scolilor auto constantene sustin ca nu sunt speriati de noile norme. "Venind ca noutate, in prima instanta este un impact. O parte dintre reguli sunt intr-adevar utile, dar altele ridica semne de intrebare. De exemplu, norma care se refera la sediile spatioase. Nici una din scolile auto din Constanta nu indeplineste in prezent aceasta cerinta, dar asta nu inseamna ca viitorii soferi sunt tinuti inghesuiti. Sediile au fost facute in limita spatiilor disponibile. Ne intereseaza sa avem cursanti bine pregatiti, carora sa le placa felul in care au fost tratati si sa ne recomande si la altii, motiv pentru care cred ca toate scolile vor fi interesate sa-si imbunatateasca conditiile", ne-a declarat reprezentantul scolii auto "Autoclub Ready". Pe de alta parte, reprezentantii scolilor au marturisit ca singura achizitie impusa, care isi va dovedi cu siguranta utilitatea va fi simulatorul. "Trebuie insa sa fie un simulator omologat si autorizat conform normelor europene. In felul acesta ne vom putea pregati mai bine cursantii, le vom putea explica mai bine, fara a-i mai scoate in trafic, unde multi dintre ei se sperie initial", a adaugat acelasi reprezentant al firmei "Autoclub Ready".

Lectiile de sofat vor deveni un lux?!

Cei care vor avea insa de suferit de pe urma acestor noi cerinte vor fi instructorii independenti. Si asta pentru ca, odata cu aderarea, acestia vor mai putea lucra, daca vor fi afiliati unei scoli auto. "Instructorii auto independenti vor mai putea profesa doar pana la expirarea autorizatiei, dar dupa aceea nu li se vor mai elibera altele noi. Majoritatea intructorilor auto din Constanta au ales insa, inca de la bun inceput, sa colaboreze cu scolile auto, motiv pentru care ei nu vor fi prea afectati. Este mai putina bataie de cap. Tu, ca instructor, nu te intereseaza decat de lectiile de sofat, iar scoala se preocupa de partea legislativa. In schimb, ca instructor independent trebuie sa le faci pe toate, ceea ce este destul de greu", a afirmat Dan Badulescu, unul dintre instructorii auto constanteni. Implementarea normelor europene va determina insa si o crestere a tarifelor, ca urmare a numeroaselor investitii pe care vor trebui sa le faca scolile de soferi. "Investitiile sunt destul de mari, de ordinul zecilor de mii de euro. Va fi greu daca vom incerca sa le facem pe toate deodata. Tarifele vor creste, intr-adevar, odata cu indeplinirea acestor conditii. In fond, trebuie si noi sa ne amortizam investitiile si mi se pare normal ca la conditii mai bune sa se plateasca bani mai multi. Pe de alta parte, exista riscul ca foarte multe scoli auto care nu pot indeplini cerintele sa dispara", a mai spus reprezentantul firmei "Autoclub Ready". Astfel, daca in prezent constantenii scot din buzunar intre 5 si 6 milioane pentru a urma cursurile unei scoli de soferi, se preconizeaza ca in curand vor trebui sa plateasca nu mai putin de opt-noua milioane pentru un curs de 30 de ore.