Exportatorii au pierdut, incepand din ianuarie, facilitatea de rambursare a taxei pe valoarea adaugata fara control fiscal prealabil. Regimul special de rambursare a taxei, aplicat din mai 2007, a fost anulat printr-un ordin al Ministerului Economiei si Finantelor de la sfarsitul anului trecut. Din acest motiv, perioada de asteptare pentru restituirea taxei s-a marit, iar exportatorii sustin ca modificarea legislativa a generat un blocaj financiar atat pentru companiile de profil, cat si pentru companiile care produc pentru export.
Exportatorii au primit de la stat, in 2007, sumele din TVA imediat, fara intazieri si fara control fiscal prealabil. De la inceputul acestui an, blocajul financiar din sectorul exporturilor a revenit dupa ce aceasta facilitate a fost eliminata, rambursarile de TVA realizandu-se in mai mult de 45 de zile cat prevede legea. Este cazul marilor contribuabili care sunt administrati de Directia Marilor Contribuabili din cadrul ANAF. Companiile care nu primesc la timp rambursarea pot primi dobanzi de 0,1% pe zi pentru fiecare zi in care statul intarzie plata TVA-ului. Potrivit procedurii de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, Fiscul este obligat sa returneze sumele in cel mult 45 de zile. In practica insa exportatorii sunt nevoiti sa astepte mai mult ca sa primeasca banii, in conditiile in care, luna de luna, platesc la buget sute de milioane de euro. Astfel, firmele in cauza au ajuns sa crediteze statul cu bani multi.
Anul trecut companiile de export s-au bucurat de lipsa controlului prealabil
Blocajul este generat de indicatiile unor guvernanti de a nu se grabi cu platile de la buget pentru ca acesta este in grav deficit. Rambursarea TVA presupune, pe langa durata impusa, o procedura complexa si o serie de criterii pentru firmele care depun cereri de restituire sau decont cu suma negativa. Procedura include, de regula, un control prealabil al Fiscului. In 2007, in intentia de a debloca activitatea unor firme de export, Fiscul a dat un ordin prin care au marit viteza de restituire a taxei. Ordinul 102 din 2007 stabilea ca nu mai era necesar controlul prealabil pentru exportatorii care reuseau sa indeplineasca anumite conditii. Prin urmare, firmele care si-au depus toate declaratiile fiscale si toate situatiile financiare in 2006, nu au avut datorii la buget si au realizat un rulaj mare din activitati de export, au primit rambursarea fara control prealabil. Metoda a avut si o serie de restrictii care vizau exporturile de produse din alcool, tutun, petrol, de material lemnos si de constructii, precum si de animale vii si deseuri.
Regimul clasic de rambursare, la care s-a revenit de la 1 ianuarie, se bazeaza pe incadrarea firmelor intr-o clasa de risc fiscal: mic, mediu si mare. Pentru a decide in ce categorie se inscrie o firma, Fiscul face o analiza de risc care are in vedere, in principal, istoricul financiar al acesteia. In urma analizei, Fiscul dispune controale inainte de a aproba returnarea taxei. Companiile care intrunesc conditiile unui risc mic pot primi o decizie de rambursare fara control. In schimb, procedura defavorizeaza firmele mici. Acestea inregistreaza, de regula, un risc crescut si in plus au de asteptat mai mult pentru a-si recupera banii pentru ca pot depune cereri de rambursare doar trimestrial. Lunar, depun solicitari numai agentii economici care au o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro. Procedura mai arata ca cererile care nu respecta termenul de depunere nu sunt luate in seama.