Desi poate parea paradoxal, construirea podului Vidin - Calafat nu va aduce beneficii mari orasului de la malul Dunarii. Si asta din cauza ca infrastructura rutiera si feroviara de pe tarmul romanesc are punct terminus undeva in afara localitatii. Aceasta este parerea primarului Mircea Guta, un edil-sef care incearca sa gaseasca solutii pentru a-i face pe turisti sa se intoarca in Calafat, o data intrati in tara.

Podul Vidin - Calafat se anunta mana cereasca pentru oras. Autoritati locale si locuitori deopotriva visau cum oamenii de afaceri isi vor deserta banii in investitii care vor crea locuri de munca intr-un oras a carui industrie a murit de mult. Intre vise si realitatea care se contureaza este distanta mare. Entuziasmul de inceput se stinge treptat, lasand locul unei dezamagiri, indulcita oarecum de banii care vor veni din exproprieri. "Podul ocoleste Calafatul. Infrastructura care se va construi va iesi undeva in soseaua principala, in zona Bascov, iar turistii nu se vor mai intoarce in oras, gandindu-se ca mai au doar o ora de mers pana ajung la Craiova. Acesti oameni trebuie atrasi cumva sa vina sa viziteze Calafatul", a spus primarul Guta. Singurii care ar putea profita de traseul soselei si al caii ferate care face legatura cu podul sunt proprietarii de terenuri aflate in vecinatatea infrastructurii, cu conditia ca pamanturile sa nu fie expropriate. Chiar si asa, proiectul dupa care se va face constructia prevede parapeti de protectie care vor face imposibila orice constructie pe margini. "Va fi ca la autostrazi. Nu vei putea opri, ci mergi drept, mai ales ca lungimea soselei este relativ mica", a precizat Guta.

Drum pe hartie

Proiectul de infrastructura rutiera si feroviara porneste de la piciorul podului, se indreapta perpendicular catre DN 56 Craiova - Calafat, pe care il supratraverseaza, apoi se ramifica. Soseaua o coteste la stanga si se intersecteaza cu drumul principal in zona Bascov, la intrarea in Calafat, pe cand calea ferata o ia pe camp si se uneste cu linia existenta. De mentionat ca, la iesirea din Calafat, unde in prezent este o intersectie, se va construi una dintre cele patru pasarele din proiect. Aceasta va merge paralel cu DN 56, apoi tot in zona Bascov va cobori la nivelul solului, unde se va intalni cu cea de-a doua pasarela din zona drumului Craiova - Calafat. Locul unde se va construi infrastructura este acum camp deschis, plin cu balarii, pomi sau culturi de tot soiul.

Avere din expropriere

Cei care vor fi expropriati asteapta banii de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale. "Evaluarile au fost facute, acum au inceput sa vina informarile de la Companie prin care oamenii sunt chemati la primarie cu documentele in original pentru a fi verificate. Si eu am de primit bani pentru expropriere", a declarat Octavian Ciobanu, persoana fizica autorizata, angajata sa faca lucrarile de cadastrare a terenurilor. Campionul exproprierilor este de departe Constantin Chiritescu. Acesta a fost anuntat de CNADNR ca va primi aproximativ 330.000 de euro pentru cei 32.000 de metri patrati pe care ii va prelua statul. Desi apreciaza suma de bani care ii va intra in cont, Chiritescu stramba din nas, spunand ca avea alte planuri cu terenul. "L-am primit mostenire. CNADNR mi-a oferit zece euro pe metrul patrat, dar cred ca un pret corect ar fi fost 15 euro. As fi vrut sa construiesc ceva acolo, as fi preferat sa exproprieze o suprafata mai mica. Pe terenul care imi ramane as vrea sa construiesc, eventual, un hotel, cu banii primiti, sau o casa, dar am nevoie de acces la drum. Eu cred ca acest pod nu va aduce nimic bun pentru Calafat", a declarat Chiritescu. Cu toate ca statul le baga bani in buzunar, proprietarii de terenuri nu se inghesuie la primarie cu documentele solicitate. "Unii sunt batrani, altii sunt mostenitori, vin mai greu. Acum strangem cererile de la ei. Doar ce am inceput", a spus un functionar al primariei, locul unde se depun hartiile. Cel mai nemultumit de suma pe care o va primi este un cetatean libanez, care a cumparat mai multe hectare in urma cu aproximativ cinci ani. Din cate vorbeste gura targului, acesta este hotarat sa dea in judecata CNADNR. Cati nemultumiti vor aparea pe parcurs, ramane de vazut. Reprezentantii societatii care a facut evaluarile terenurilor spun ca au respectat legea. "Evaluarea s-a facut conform standardelor si legilor in vigoare. Cu siguranta, am tinut cont si de pretul pietei", a declarat Ioana Osiac, administratorul firmei Exval Cont din Craiova.

Coada la angajare

In timp ce statul da cu bani in proprietarii de terenuri, firma AZVI, castigatoarea licitatiei de realizare a infrastructurii, cauta de zor mana de lucru. "In trei zile au venit 500 de persoane la interviuri. Spaniolii vor sa angajeze, dar mult mai putin decat sunt cereri. Din cate am inteles, ar dori sa subcontracteze lucrarea unei firme din Bucuresti, Apolodor, cu care sunt deja in negocieri. AZVI ar putea sa demareze lucrul pe portiunea de teren pusa la dispozitie de consiliul local, dar nu au primit inca ordinul de incepere", a spus primarul Guta. Pe langa problemele cu exproprierea, constructorul va trebui sa rezolve si problema crucilor amplasate pe traseul drumului. "Cinci cruci vor fi mutate. Societatea spaniola a solicitat familiilor sa le ia acum si sa le reamplaseze dupa terminarea lucrarilor", a explicat Guta.
"Podul ocoleste Calafatul. Infrastructura care se va construi va iesi undeva in soseaua principala, in zona Bascov, iar turistii nu se vor mai intoarce in oras, gandindu-se ca mai au doar o ora de mers pana ajung la Craiova. Acesti oameni trebuie atrasi cumva sa vina sa viziteze Calafatul".
Mircea Guta, primarul din Calafat