De când s-a introdus taxa de poluare, vânzarile de masini second hand au crescut rapid. Acum, clientii asteapta scoaterea taxei si cer masini cu motoare puternice. În multe cazuri, taxa este mai mica pentru autoturismele vechi. În Dolj s-au înmatriculat 16.500 de masini numai în 2008.
Ezitarile guvernantilor în privinta taxei auto, a taxei de poluare sau cum s-ar mai numi aceasta au determinat schimbari majore pe piata autoturismelor. Doljul tine pasul cu media pe tara. Datele statistice oficiale arata ca, dupa 1 iulie 2008, data la care s-a înlocuit taxa de prima înmatriculare cu taxa de poluare, au scazut vânzarile de masini noi. În schimb, s-au intensificat vânzarile de masini la mâna a doua. Situatia, spun vânzatorii de masini second hand, se datoreaza faptului ca din iulie încoace taxa este mai mare pentru masinile noi decât pentru cele second hand, care au câtiva ani vechime. Decât sa plateasca 10.000 - 12.000 de euro pe un autoturism nou si sa mai achite o taxa pe poluare de 400-500 de euro, clientii prefera sa cumpere masinile de la negustori, cu o vechime de trei - patru ani, mai ieftine cu câteva mii de euro si pentru care platesc la înmatriculare numai o taxa de 100 - 150 de euro sau undeva pe aproape. Vânzatorii de masini second hand din centrul Craiovei confirma ca le-au crescut afacerile dupa ce a aparut taxa pe poluare. "Taxa de poluare a facut sa ne creasca vânzarile. Daca înainte de 1 iulie vindeam doua, maximum trei masini pe luna, dupa 1 iulie au sarit la 20-30 pe luna. Este o afacere. Lumea desteapta cumpara autoturisme la mâna a doua, produse dupa 2000, pentru ca astfel nici taxa auto nu este mare, nici nu cheltuiesc mult cu întretinerea masinii", a spus Catalin Mândreci. În acelasi timp, vara aceasta s-au cerut foarte mult masinile foarte vechi, de prin anii ‘90, pentru care au platit pâna în 3.000 de euro, dar care polueaza si costa mult piesele de schimb. În functie de evolutia taxei, se decid si vânzarile de acum înainte. Faptul ca Senatul a aprobat eliminarea taxei pe poluare si ca doar Camera Deputatilor mai are sa-si spuna cuvântul a ajuns si la urechile celor care intentioneaza sa-si cumpere un autoturism.
Alt vânzator de masini second hand din centrul Baniei confirma acest lucru. "Dupa 1 iulie, s-a dat drumul la vânzari. A mers foarte bine o perioada, dar acum, de o saptamâna-doua, iar au murit vânzarile, ca au zis astia ca scot taxa de tot si clientii asteapta sa vada ce se întâmpla. Tot în asteptarea scoaterii taxei avem cereri de masini cu putere mare, cu motor de peste 2.000 de centimetri cubi. Acum este taxa prea mare la astfel de masini", a spus Gigi M.

Masinile noi pun frâna

Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA), pe luna iulie a acestui an, adica imediat ce taxa pe poluare a intrat în vigoare, vânzarile de autoturisme noi au scazut fata de luna anterioara cu 4,6%. Cifrele furnizate de Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Dolj arata ca dupa 1 iulie si pâna la mijlocul lunii septembrie s-au înmatriculat mai putine masini, 3.137 de bucati, adica 1.254 de autoturisme pe luna, în medie. Înainte de aceasta data, pe primele sase luni ale anului s-au înmatriculat 13.360 de autoturisme, adica în medie 2.230 de masini pe luna. Daca de la începutul anului si pâna la 1 iulie, doljenii platisera taxe auto de 8,54 milioane de lei pentru cele 13.360 de masini cumparate, dupa aceasta data, doljenii au platit 6,7 milioane de lei, dar pentru un numar de masini de patru ori mai mic decât înainte. Statistic vorbind, s-au platit mai multi bani dupa schimbarea taxei decât înainte. Tot în aceasta perioada, DGFP Dolj a anuntat ca a restituit diferenta de taxa (între taxa auto platita anterior si taxa pe poluare mai mica valabila dupa 1 iulie) pentru 674 de persoane, carora statul le-a înapoiat 1,3 milioane de lei.

Doljul, mai bogat cu 16.500... de masini

Totusi, ca numar total, autoturismele de pe strazi se înmultesc vazând cu ochii. De la începutul anului si pâna acum, la Fisc s-au înregistrat aproape 16.500 de autoturisme. Seful Serviciului Înmatriculari Auto din cadrul Politiei Rutiere Dolj spune ca pâna la începutul lunii septembrie erau înmatriculate în judet 131.000 de autoturisme. În plus, pe strazi mai circula alte 7.000 de masini cu numere provizorii si alte câteva mii de autovehicule înmatriculate în alte judete sau în Bucuresti si apartinând unor companii care au activitate si în Craiova. Mai sunt si cele înmatriculate în Bulgaria, dar nu se cunoaste exact numarul lor.