Hotararea de Guvern privind modelul, continutul si modalitatea de depunere a declaratiei unice, care a fost introdusa de la 1 ianuarie 2011, a fost publicata in Monitorul Oficial in ultima zi din anul 2010. Firmele si persoanele fizice care au angajati vor depune, incepand din acest an, o declaratie unica privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta persoanelor asigurate. Formularul 112 va fi depus online, prin intermediul portalului e-Romania, incepand cu obligatiile aferente lunii ianuarie 2011, cu termen de depunere pana la 25 februarie 2011. Prin exceptie de la regula, aceasta declaratie va putea fi depusa si pe suport de hartie inca o jumatate de an, pana la 1 iulie 2011, se arata in actul normativ publicat in Monitorul Oficial, informeaza EVZ.

Instructiuni de completare, pe site-ul Fiscului

Noul formular este destul de complicat si este recomandabil ca persoanele responsabile cu completarea acestuia sa se documenteze inainte. Gasiti instructiunile de completare in Monitorul Oficial Partea I, Nr. 897 din 31 decembrie 2010 sau pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) www.anaf.ro, unde se afla o trimitere spre informatiile despre formularul 112 chiar de pe prima pagina.
Termenul de depunere a declaratiei este data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza impozitele si contributiile sociale.
Declaratia se completeaza si se valideaza cu ajutorul programelor de asistenta furnizate gratuit de Fisc si care pot fi descarcate de pe site-ul institutiei.
Contribuabilii vor completa anexele dupa modul specificat de Ministerul de Finante.
Anexa 1 cuprinde declaratiile privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate. Aici trebuie completate sectiunea "Date de identificare a platitorului", dupa care cea privind "Creantele fiscale". In acest caz, daca in perioada de raportare platitorul nu datoreaza impozit pe venit sau contributii, trebuie scrisa cifra 0 (zero). Atentie, necompletarea tabelului in aceasta sectiune echivaleaza cu nedeclarearea obligatiei respective.
Anexa 1.1, cea dedicata angajatorului, cuprinde mai multe sectiuni. Sectiunea A contine alte date de identificare a platitorului cu informatii precum codul CAEN sau daca plateste sau nu contributii de accidente de munca. In acest caz, daca firma datoreaza aceste contributii, va trece litera "D", iar daca nu le datoreaza, litera "N".
Sectiunea B se refera la indicatori statistici si cuprinde numarul de asigurati in sistemul asigurarilor pentru somaj, al celor care au dreptul la concedii si indemnizatii si totalul fondului de salarii brute.
In Sectiunea C trebuie sa treceti informatiile cu privire la conditiile de munca normale, deosebite sau speciale. Sectiunea C2 se refera la indemnizatiile de sanatate, iar C3 la cele pentru accidente de munca si boli profesionale. La C4 treceti suma scutita din contributia de somaj a angajatorului, iar la C5 - subventiile, scutirile si reducerile. Sectiunea C6 se refera la contributia de somaj, iar C7 la contributia la fondul de garantare.
Sectiunea D contine indicatori statistici privind numarul de asigurati pentru care angajatorul datoreaza diverse contributii sociale.
Sectiunea E se completeaza numai de catre entitatile asimilate angajatorului, pentru anumite categorii de asigurati, se arata in Hotararea de Guvern.
Sectiunea F cuprinde datele privind impozitul pe venitul din salarii
Anexa 1.2 este dedicata asiguratilor, adica angajatilor. Aceasta se completeaza cu datele de identificare ale acestora. La sectiunea "Detalii coasigurati" trebuie trecute si datele de identificare ale coasiguratilor, care pot fi sotul sau sotia (trecuti cu codul "S") si parinte (cod "P").
La Sectiunea A se inscriu datele pentru asiguratii care au venituri numai din salarii sau asimilate salariilor, care nu au lucrat in conditii deosebite si nu au beneficiat de concediu medical sau de scutiri.
Sectiunea B se completeaza numai daca salariatul nu se incadreaza la sectiunea anterioara. Este vorba de cazurile cand a avut mai multe contracte de munca la acelasi angajator, a fost in concediu medical ori a lucrat in conditii dificile de munca sau a beneficiat de indemnizatii sau alte motive de scutire.
Sectiunea C cuprinde raportari pentru asigurati care trebuie completate de alte entitati asimilate angajatorului.
In Sectiunea D vor fi trecute informatii ce tin de concediile medicale.