In timp ce autoritatile locale trag mita de coada cu privire la achizitia unor noi autobuze si troleibuze care sa le ia locul celor vechi, alte orase mai au putin si isi inlocuiesc intregul parc auto.

Primaria Galati, prin reprezentantii sai, nu s-a tinut de cuvint si a inaintat spre aprobare Consiliului Local un proiect de hotarire ce vizeaza contractarea unui imprumut de doar 10 milioane de euro in vederea achizitiei de noi autobuze si troleibuze pentru societatea publica de transport local. Asta inseamna ca in loc de 50 de autobuze si 15 trolee vor fi cumparate in final doar 30 de autobuze si 10 trolee.

Pe cale de consecinta, Transurb va fi nevoita sa "pompeze" in continuare milioane de lei anual pentru intretinerea si repararea autobuzelor si troleibuzelor vechi de zeci de ani, care au un consum de 40 litri/100 km. Anul trecut, spre exemplu, Transurb a cheltuit peste 6,5 milioane de lei pentru achizitia de noi sisteme de frinare si acumulatori la autobuze sau tranzistori si bandaje pentru tramvaie, ca sa dam doar citeva exemple.

Prin comparatie, un mijloc de transport nou consuma circa 25 litri/100 km, ca sa nu mai vorbim de economia facuta pe partea de intretinere si reparatii. Mai exact, in loc de 4,8 milioane de lei, cit se cheltuie in prezent pe combustibil, s-ar aloca doar jumatate din suma, ceea ce reprezinta o reducere substantiala a cheltuielilor pe aceasta parte.

Ventilatie in loc de aer conditionat

Noile autobuze nu vor fi dotate insa cu aer conditionat, ci doar cu instalatii de ventilare a aerului, intrucit instalatiile de aer conditionat ar costa extrem de mult si ar fi in acelasi timp ineficiente. Conform spuselor directorului Transurb, Genica Totolici, distantele mici dintre statii ar face inutila aceasta facilitate, mai ales in conditiile in care asigurarea asa-numitei perdele de aer in mijloacele de transport ar fi extrem de costisitoare. Pina atunci Transurb trebuie sa se descurce cu actualul parc auto, unde un sfert dintre masini se afla permanent in revizie intrucit sint uzate atit fizic, cit si moral.

In plus, societatea publica de transport local nu poate conta decit pe o parte din subventia pentru bilete primita de la Consiliul Local. Astfel, anul trecut, din cele 11 milioane de lei s-au primit doar 6, ceea ce inseamna ca Transurb a pierdut 5 milioane de lei, intrucit banii nu se reporteaza pentru urmatorii ani.

Pe primele 6 luni ale anului in curs forul deliberativ local a mai alocat 6 milioane din totalul de 13,2 prevazut, ceea ce inseamna ca, daca se va respecta graficul amintit de plati, Transurb va mai pierde 1,2 milioane de lei.