Produsele supuse accizarii si taxelor vamale, cum ar fi whisky-ul, votca sau ginul, tigarile, vinurile etc., ar fi trebuit sa sufere, imediat dupa aderarea Romaniei la UE, mari reduceri de preturi, numai taxele vamale reprezentau circa 40% din pretul de vanzare pe piata romaneasca. Cu toate acestea, acum, dupa 10 luni de la eliminarea taxelor vamale, aceste produse se comercializeaza la preturi mai mari decat in restul Europei.
Acest fenomen anormal se datoreaza comerciantilor autohtoni care practica un adaos mare, chiar de 400% la unele produse, pentru a-si asigura profitul. Asa reiese dintr-un studiu realizat de reprezentanti ai industriei de profil. Situatia este confirmata si de importatori, care sunt de parere ca preturile spirtoaselor vor trebui sa scada treptat, in cativa ani. Comparativ cu piata spaniola - una dintre cele mai mari din Europa in aceasta privinta - Romania este cu mult in urma in privinta consumului bauturilor de calitate. Numai consumul celui mai popular brand de whisky atinge in Spania in jur de 18 milioane de litri anual (la noi toate marcile de whisky baute cumuleaza 3 milioane de litri). In Ungaria, whisky-ul, votca si ginul costa cu 10% mai putin decat la noi. Prin urmare totul pleaca de la comerciant, care practica un adaos extrem de ridicat. De aceea, Romania este o piata relativ mica, dar in care profiturile vanzatorilor sunt mari. La unele marci de whisky, importatorul vinde litrul cu 42 de lei (echivalentul a 12,3 euro), fara TVA, diferenta pana la pretul de vanzare reprezentand profitul comerciantului si taxele catre stat.
Nu numai la bauturile de import adaosurile comerciale sunt mari. Situatia este valabila si in cazul spirtoaselor autohtone, reiese dintr-un comunicat al patronatului din industria alcoolului si bauturilor alcoolice - Garant. "Comerciantul castiga mai mult decat producatorul. Primul are un profit de peste 35%, iar al doilea, intre 5 si 8%. La noi se pleaca de la pretul de productie, la care se adauga profitul si acciza, dupa care TVA se aplica la aceasta suma. In mod normal, ar trebui ca acciza sa figureze separat, nu sa se aplice TVA peste acciza", se arata in comunicat.
Cafeaua este considerata de multi un produs de lux, asta nu numai din cauza pretului ridicat al materiei prime, dar si ca urmare a mentinerii accizelor si adaosului comercial aberant practicat. Potrivit informatiilor comunicate de Asociatia Romana a Cafelei, pretul acestui produs a crescut cu 20-60% in luna iunie a acestui an, fata de aceeasi luna a anului trecut. Cafeaua s-ar putea ieftini, teoretic, abia din 2011, cand accizele vor fi eliminate total. Acciza pentru cafeaua verde va fi diminuata treptat de la 612 euro/tona in 2007 pana la 153 de euro/tona in 2010, iar pentru cafeaua prajita si macinata acciza va fi redusa de la 900 de euro/tona in 2007 la 225 de euro/tona in 2010. Pana atunci insa, Romania continua sa fie codasa in privinta consumului de cafea, cu 2,3 kg/locuitor.
In mod normal, liberalizarea comertului ar fi trebuit sa duca la ieftinirea acestor produse cu 30-40%, in urma eliminarii taxei vamale insa, in mod paradoxal, preturile la aceste produse, precum si la lactatele, fructele, legumele, bauturile, tigarile, cafea continua sa creasca inexplicabil.