Electroputere SA si-a redimensionat spatiile de lucru, adaptandu-le la capacitatile actuale ale societatii. Circa 30 de hectare vor fi puse la vanzare pentru investitorii industriali care vor sa vina in Craiova. Compania Ford are de unde alege.

Electroputere Craiova a trecut printr-un amplu proces de restructurare, dupa preluarea societatii de sauditii de la Al Arrab Contracting Company. In cei doi ani scursi, sauditii au comasat o serie de activitati, au facut o parte din investitiile asumate la privatizare si au fost nevoiti sa concedieze unii angajati. In 2009, 500 de salariati au plecat acasa cu salarii compensatorii. Directorul general al societatii, Adrian Dumitriu, afirma ca piata si criza economica au dus la concedieri. Pe de alta parte, Al Arrab a regandit organizarea societatii. O serie de compartimente insuficient incarcate si care puteau fi externalizate au fost desfiintate. Asa au disparut Scularia si Turnatoria. Au ramas cele patru mari fabrici, care sufera si ele un proces de redimensionare: transformatoare (TRAFO), motoare electrice rotative (MER), aparataj si locomotive. Cea mai profitabila divizie a Electroputere este TRAFO. Aici lucreaza 800 de oameni, pe spatii redimensionate. Conditiile de munca au fost imbunatatite, iar piata de transformatoare este cea mai extinsa, in special in Grecia, dar si piete mai noi, in Orientul Mijlociu. Transformatoarele de mare putere sunt comenzi speciale, nu productie de serie. Aproape toate componentele sunt prelucrate in fabrica. Fabrica de motoare traieste la nivelul pietei existente. Linii intregi sunt nefunctionale si nu pot fi reabilitate. "Avem o linie completa, care poate fabrica motoare de curent continuu. Nu se mai poarta asa ceva, a trecut pe curent alternativ. Fabrica a avut mult de suferit din cauza crizei pentru ca principalii clienti, cei din industria petroliera si a constructiilor, au fost in primul val afectat de criza", a spus Adrian Dumitriu.

Service pentru locomotive

In fabrica de motoare mai lucreaza 800 de oameni. Interesant este ce se intampla la aparataj. "Tehnologia folosita de Electroputere este veche, nu se mai utilizeaza de 30 de ani. Din aceasta cauza, nu putem oferi statii electrice complete. Strategia este sa ne axam pe service pentru produsele aflate in sistem si sa incercam sa oferim produse noi pe termen lung", mai afirma directorul. Cei 150 de angajati actuali ar fi mai mult decat suficienti pentru ceea ce face acum fabrica. Managementul spune ca incearca sa recalifice o parte din angajatii de la aparataj pentru productia de transformatoare de mica putere. Fabrica de locomotive are si ea dificultati legate de piata: CFR, principalul client, nu a mai comandat locomotive noi. Ultima locomotiva noua a parasit poarta fabricii in 1990. Solutia: service pentru parcul feroviar aflat in uz.
"O norma feroviara intrata de curand in vigoare obliga operatorii in domeniu sa execute periodic lucrari de reparatii. Electroputere este singura societate care poate oferi reparatii de calitate, la preturi comparabile cu ale concurentei. O serie de reparatii numai noi stim sa le facem, pentru ca am construit aceste locomotive. Apreciez ca reparatiile ne-ar putea aduce sase-sapte milioane de euro in 2010", afirma directorul. Fabrica are 18 linii pe care pot fi asamblate simultan locomotive. Numai trei erau ocupate, pentru reparatii. Ultima noutate este extinderea service-ului si pentru locomotivele diesel-electrice, pentru care Electroputere a conceput si o noua carcasa. Fabrica a fost dotata si cu noi cuptoare pentru vopsire. In alta zona a societatii a fost amenajata partea de confectii metalice, redusa si ea la spatiul necesar. Potrivit conducerii, halele supradimensionate consumau multa energie si ridicau costurile de regie ale produselor. "Electroputere se intinde pe 62 de hectare. Noi avem nevoie de doar 25-30 de hectare. Practic, restul vrem sa le vindem. Vom face o oferta celor interesati, care ar putea derula aici productie industriala. Ford si furnizorii sai cautau spatii, noi avem destule", mai spune Adrian Dumitriu.
Potrivit acestuia, patronatul a investit deja 53 de milioane de euro in societate, in capitalul de lucru si dotari.