Reducerea numarului de credite de consum, determinata de masurile Bancii Nationale, a generat, asa cum era de asteptat, scaderea vanzarilor pe piata de electrocasnice. Magazinele care au avut de suferit de pe urma acestor scaderi au fost acelea in care vanzarile prin intermediul creditelor detin mai mult de 50% din cifra de afaceri. Pe de alta parte, hypermarketurile care isi obtin veniturile in proportii mai mari din vanzarile directe au inregistrat chiar cresteri in volume la aceste produse.
Reprezentantii unor lanturi de retail apreciaza ca vanzarile la electrocasnice au scazut si vor continua sa scada ca urmare a reducerii numarului de credite de consum. Altii sustin insa ca, din contra, vanzarile chiar au crescut in volume, intrucat ponderea vanzarilor prin intermediul creditelor este mica si nu au fost astfel afectati de scaderile de credite. Din estimarile presedintelui unui lant de magazine care comercializeaza electrocasnice, piata de electrocasnice din acest an nu va depasi 700 de milioane de euro, fiind in scadere fata de anul trecut, cand a fost depasit pragul de 800 de milioane de euro.
Aceasta scadere s-a reflectat insa "in cazul magazinelor in care ponderea vanzarilor prin intermediul creditelor era de 70% din cifra de afaceri", ne-a explicat Andreea Mihai, reprezentant al unui lant de hipermarketuri. Evolutia pietei creditelor nu i-a afectat si pe retailerii care vand mai putin prin credite. Asa s-a intamplat de exemplu in cazul lantului de hipermarketuri pe care-l reprezint, unde "ponderea creditelor nu depaseste 10%", a adaugat Mihai. Ba mai mult, fata de aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile chiar au crescut cu 4,56% in volume, ne-a mai spus reprezentantul Andreea Mihai.

Vanzari, cu 20% mai putine

Din cauza scaderii creditelor, pentru magazinele care realizeaza vanzari pe baza acestora, prevederile sunt sumbre. Presedintele unui mare lant de magazine de electrocasnice estimeaza ca piata retailului de produse electrice si electrocasnice din Romania va scadea in acest an cu 20% in zona produselor albe (frigidere, aragazuri) si cu 8-10% pe segmentul produselor negre (televizoare, sisteme audio). In ceea ce priveste evolutia vanzarilor de aceste produse pentru anul viitor, vor fi scaderi in continuare la nivelul produselor albe, in timp ce pentru produsele negre si cele de IT vor fi cresteri. Potrivit acelorasi surse, piata va fi realmente relansata din 2010, cand trendul de crestere a vanzarilor va fi mai evident.
Dar marile lanturi de retail din domeniu se pregatesc sa faca fata scaderilor de vanzari prin rebranduire si planuri pe termen lung. Ei considera ca strategia cea mai fiabila de dezvoltare, in conditiile in care vanzarile si preturile la produse scad, iar costurile de productie cresc, consta in extinderea retelei de magazine.