Cu toate ca semnele unei diminuari a traficului pe canalele navigabile romanesti au aparut inca din luna martie 2009, in cursul lunii aprilie criza economica si-a facut simtita prezenta si in declinul accentuat al traficului pe canalele navigabile autohtone, a aratat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, Valentin Zeicu (foto), directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile (CN ACN) SA Constanta. Scaderea tranzitului de marfuri pe canalele navigabile romanesti, in luna aprilie a. c. , este de 33% fata de cel prognozat, a spus Zeicu. Motivatia acestei stari de fapt este criza economica care a condus la o restrangere a activitatii combinatului siderurgic de la Galati, cel care asigura cca. 70% din traficul in Portul Constanta si care este unul dintre clientii importanti ai canalelor navigabile autohtone. In acest sens, informatiile venite la combinatul galatean indica faptul ca vor fi oprite 2-3 cocserii, iar cocsul necesar functionarii combinatului va fi livrat din Polonia, pe calea ferata, a aratat Zeicu. In acest mod, traficul pe canalele romanesti, care asigurau transportul materiilor prime folosite in procesul de productie al combinatului de la Galati, precum si a materialelor metalice fabricate la acest combinat va fi diminuat considerabil. In schimb, perspectiva unei recolte bogate atat in Baragan, cat si in Serbia cat si in alte zone din estul si centrul Europei ce folosesc Dunarea ca artera navigabila, ar putea fi o salvare pentru traficul pe canalele navigabile romanesti, asa cum a fost si in ultimul trimestru al anului trecut, precum si in primele trei luni ale anului 2009, a specificat directorul general al CN ACN. De asemenea, se spera ca in vara traficul pe canalele navigabile romanesti sa creasca nu numai de pe urma cerealelor, dar si de pe urma materialelor de constructii necesare finalizarii tronsonului de autostrada Cernavoda-Constanta, precum si a soselei de centura a Constantei, materiale care, cel putin in parte, se spera a fi transportate si pe calea apei, a adaugat seful CN ACN. In privinta recentului eveniment de promovare a Portului Constanta, organizat in orasul austriac Krems de CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta si la care a participat si Vicentius Petrescu, directorul Exploatare al CN ACN, acesta a mentionat interesul mare pentru canalele navigabile romanesti al oamenilor de afaceri austrieci. De asemenea, Valentin Zeicu a mai precizat si faptul ca, in perioada 25-28 iunie a. c. , se va desfasura, in statiunea Mamaia, lucrarile Colocviului National ACVADEPOL, cu participare internationala, eveniment ce se desfasoara, de regula, la Galati, dar care in acest an se va derula la malul marii, avand ca organizator pe CN ACN. Cat priveste proiectul construirii unei ecluze care sa permita transferul ambarcatiunilor, in special a celor de pasageri si de agrement, intre Lacul Siutghiol si Canalul Poarta Alba-Midia Navodari (permitand astfel legatura navigabila intre lac si mare, prin Portul Midia)- proiect anuntat anul trecut de fosta echipa de conducere a CN ACN- actualul director al Administratiei Canalelor Navigabile a raspuns la intrebarea noastra, pusa in cadrul conferintei de presa, astfel: "Este un proiect pe care il admir si o sa-l sustinem in masura posibilitatilor noastre". Numai ca, Valentin Zeicu, nu a dorit sa comenteze mai mult pe marginea proiectului anuntat de predecesorul sau, sustinand doar ca acesta va fi sprijinit de CN ACN, dar ca nu este un proiect al acestei companii si nici nu va fi bugetat de companie, cu toate ca "exista un interes major fata de acest proiect la nivelul Constantei". (Catalin Constantinescu)