Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) cunoaste in 2008 o revigorare spectaculoasa, dupa ce timp de 3 ani a mers in pierdere. Vasile Iorga, vicepresedintele din partea romana a companiei, ne-a declarat ca pentru acest an este estimat un profit de 25 milioane dolari, ceea ce reprezinta circa 5% din cifra de afaceri. Perspectivele sunt incurajatoare, tinand cont de faptul ca valoarea comenzilor pe care DMHI trebuie sa le onoreze pana in 2012 se ridica la impresionanta suma de 4 miliarde de dolari. De altfel, suflul proaspat adus de Iorga la conducerea colosului romano-coreean a fost recunoscut si de patronatul coreean, care a primit un feed-back cat se poate de pozitiv din partea muncitorilor cu privire la activitatea vicepresedintelui roman. Lucru de inteles, daca ne gandim ca Vasile Iorga vine chiar din mijlocul celor din productie, lucrand pe santier din 1984. De altfel, planurile sale de viitor se axeaza pe doua prioritati: cresterea eficientei si ridicarea nivelului de salarizare la nivel vest-european pentru angajatii santierului. Si cum cele doua aspecte sunt legate, seriozitatea in onorarea comenzilor va face ca in 4-5 ani salariul mediu la DMHI sa depaseasca 4.000 de lei.

Santierul Daewoo din Mangalia se afla acum in febra schimbarilor, peste 100 de milioane de dolari fiind alocati anul acesta doar pentru investitii. In doar cateva luni s-a reusit sa treaca de la pierderi la profit, dupa o perioada neagra care parea a nu se mai sfarsi. Acum, DMHI estimeaza pentru 2008 un profit de 25 milioane dolari, dupa ce timp de 3 ani a mers numai in pierdere din cauza exploziei preturilor la otel, a aprecierii leului, a fluctuatiei masive de personal, dar si a grevei de anul trecut. Treptat, lucrurile s-au remediat iar venirea lui Iorga s-a dovedit cu noroc pentru coreeni, care isi vad din nou afacerea infloritoare. In acest moment se lucreaza de zor la noua platforma mare de ansamblare, o alta hala de ansamblare supra-moderna, precum si la conversia fostului doc 3 pentru reparatii in doc de constructii. Aici intervine cea mai spectaculoasa achizitie a unui santier din aceasta parte a lumii, DMHI urmand sa fie dotat cu o macara de 1.200 de tone, care va fi adusa din SUA in cursul acestei primaveri. In comparatie, cele doua macarale care functioneaza acum pe santier nu au mai mult de 480 de tone fiecare. Anul acesta, 7 nave "made in Romania" vor parasi santierul Daewoo din Mangalia cu destinatia Germania si de aici in toata lumea. Este vorba despre trei port-containere cu o capacitate de 4860 TEU, care au fost sau urmeaza sa fie livrate companiei nemtesti NSB (prima a fost livrata acum cateva zile, celelalte doua vor fi gata in aprilie, respectiv mai). Alte patru port-containere de cate 5560 TEU sunt acontate de germanii de la HSD, prima urmand a fi livrata la sfarsitul lunii iulie, iar celelalte trei pana la sfarsitul anului in curs. Vasile Iorga ne-a precizat ca acest ultim tip de port-container este cel mai mare care s-a facut vreodata in zona Marii Negre. Pentru a ne face o impresie despre ce inseamna acest colos, care costa peste 90 milioane de dolari, trebuie sa mentionam ca are o lungime de 272 metri, 22 metri latime si 24 de metri inaltime de la nivelul apei. Partea superioara a navei, care este obligatoriu sa ofere o vizibilitate perfecta, peste containerele de pe punte, are inaltimea unui bloc cu 10 etaje, echivalentul altor 7 etaje coborand sub nivelul apei. Realizarea acestor bijuterii navale unice in Europa chiar in Romania, tara care a uitat de mult sa mai si produca, este un motiv de mandrie pentru mangalioti. De altfel, din spusele lui Vasile Iorga am aflat ca nave de asemenea dimensiuni se mai produc doar in Asia, DMHI devenind, atat din punct de vedere al calitatii, cat si din cel al cifrei de afaceri cel mai mare santier din Europa pentru nave conventionale. Dupa cum este si firesc, astfel de blazoane obliga si o implicare mai speciala decat este obisnuit romanul neaos sa arate. Iorga ne-a declarat ca la numirea sa in functie existau probleme destul de serioase de disciplina; vicepresedintele a trebuit sa introduca mai multe controale, care au avut ca rezultat o remediere rapida a situatiei.

Relatie buna cu sindicatul

Pe de alta parte, Vasile Iorga crede ca are o relatie foarte buna cu sindicatul, participand periodic la intalnirile acestuia si bucurandu-se de aprecierea oamenilor simpli pentru ca a lucrat atatia ani de zile cot la cot cu ei, pe santier. Pentru acestia, noul vicepresedinte si patronatul coreean organizeaza cursuri de perfectionare si numeroase training-uri, prilej pentru a institui o comunicare eficienta intre toate nivelele companiei. "Am fost foarte placut suprins sa vad cat de bine am fost primit in noua mea functie, am vazut satisfactie in randurile lor si simt ca sunt sprijinit de ei, pentru ca stiu ca am lucrat atata timp impreuna. Sper sa nu-i dezamagesc, nu am facut-o niciodata pana acum", ne-a declarat Iorga. Pentru cei 3.800 de angajati ai DMHI, la care se adauga alti 2.300 de subcontractori, santierul va construi 3.000 de apartamente in urmatorii 3 ani, care vor fi vandute angajatilor cu preturi mult mai mici decat cele ale pietei. In plus, oamenii au primit, la cerere, intre 2 si 6 salarii compensatorii, pentru a-si acoperi anumite nevoi, iar copiilor dotati li s-au oferit burse de merit. Grija pentru viitori profesionisti este concretizata si prin investitiile pe care DMHI le-a facut in liceele din Navodari, Harsova, Baneasa, Medgidia si Mangalia, unde s-au format centre de perfectionare. Toate acestea pentru un salariu mediu care ajunge in acest moment la 2.700 lei, adica mult peste media nationala. Iar daca lucrurile merg bine si oamenii se tin de treaba, salariul va depasi 4.000 lei peste doar 4-5 ani.