Sub titlul "Unde a disparut a 9-a flota comerciala din lume?", revista Capital publica o interesanta analiza economica, despre un mister economic al ultimilor 20 de ani, pe care o puteti citi in continuare.
Romania a ajuns o mare putere maritima comerciala in perioada comunista. Chiar daca acest lucru pare de necrezut, ambitia lui Nicolae Ceausescu de a avea o economie autosuficienta a dus Romania pe locul 9 in lume in functie de marimea flotei comerciale.
Din cele 360 de nave comerciale, pescadoare, nave cargo, mineraliere si petroliere sub pavilion romanesc mostenite de la Ceausescu, azi nu a mai ramas aproape nimic.
In schimb, unii dintre actualii armatori din Constanta si-au inceput afacerile cumparand vapoare, la pret de nimic, de la stat.
Chiar si trecerea in proprietate privata a tuturor navelor - prin ce mijloace conteaza mai putin - ar fi putut fi o solutie mai buna decat aruncarea acestora la fier vechi sau abandonarea lor pe tarmurile oceanelor lumii.

Dosarul "Flota", marea controversa legata de actualul presedinte

Caderea comunismului a prins Romania cu o flota de 360 de nave comerciale, dintre care circa 280 in stare de functionare, administrate de fosta intreprindere de stat Navrom Constanta. Mai marii vremii au decis insa ca o singura companie nu poate gestiona o flota de asemena proportii si au impartit gestiunea navelor intre trei firme: Navrom, Romline si Petromin.
Petromin a primit 89 de nave, dintre cele de mare tonaj, respectiv mineralierele si petrolierele, astfel incat compania a devenit cea mai importanta din cele trei, dar si cea care a generat cele mai mari scandaluri.
De numele Petromin se leaga si celebrul dosar "Flota", instrumentat in 1999, pentru care au fost puse sub acuzare 80 de persoane, intre care si actualul presedinte, Traian Basescu, fost ministru al Transporturilor. Dosarul are ca obiect vanzarea a 16 nave, care au fost administrate impreuna cu firma norvegiana Klaveness, pentru acoperirea unor imprumuturi care trebuiau utilizate pentru retehnologizarea lor.

Pierdere de 11 mii de miliarde de lei

Ca au fost instrainate, cumparate pe bani de nimic de romani si straini sau, pur si simplu, au ajuns sa fie abandonate, prejudiciul estimat al statului roman pentru pierderea vaselor comerciale este de 11.000 de miliarde de lei vechi (circa 260 de milioane de euro).