Proprietarii de autovehicule din Oltenia vireaza anual la bugetul de stat taxe de drum de 490 de miliarde de lei vechi. In schimb, pentru intretinerea retelei de drumuri nationale din regiune se primesc 140 de miliarde de lei.
Taxele de drum platite de olteni pentru a circula pe drumurile nationale depasesc cu mult sumele care se intorc anual, din bugetul de stat, pentru reparatia si intretinerea retelei rutiere din Oltenia. Din rovinieta platita de proprietarii de autovehicule din Dolj, Gorj, Olt, Valcea si Mehedinti se vireaza anual in contul statului circa 490 de miliarde de lei vechi, dupa cum a precizat Stefania Paleacu, sef birou taxa de utilizare retea de drumuri nationale din cadrul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Craiova. "Sumele incasate se constituie venit la dispozitia CNADNR si se utilizeaza in exclusivitate pentru finantarea lucrarilor de constructii, modernizari, intretineri si reparatii de drumuri nationale. De asemenea, se mai garanteaza creditele interne si externe luate in acest scop. Anual, din regiunea Oltenia se colecteaza circa 490 de miliarde de lei vechi din plata rovinietelor", a declarat Stefania Paleacu. Rovinietele (dovada achitarii taxei de drum) sunt distribuite de Compania Nationala de Administrare a Drumurilor Nationale din Romania (CNADNR) SA catre filialele sale regionale care, la randul lor, le pune la dispozitia utilizatorilor prin distribuitorii cu care s-au incheiat conventii: Compania Nationala Posta Romana SA, PETROM SA, ROMPETROL SA, OMV, MOL si CEC. Alte puncte de distributie sunt agentiile de control intern ale DRDP situate in punctele vamale si prin sectiile de drumuri nationale din cele cinci judete ale Olteniei. Banii colectati sunt virati in bugetul de stat, din care se repartizeaza, dupa nevoi, CNADNR. Statistic insa, contributiile platitorilor de rovinieta nu par sa se regaseasca in bugetele destinate reparatiilor si intretinerilor de drumuri nationale. "In 2006 ni s-au alocat pentru intretinerea retelei de drumuri nationale 140 de miliarde de lei vechi. E foarte putin in comparatie cu necesitatile noastre. Noi am facut un calcul si am cerut repartizarea a circa 2.100 de miliarde de lei. Mai avem noroc cu unele fonduri alocate din imprumuturile bancare contractate de statul roman", a precizat Stefan Branaru, director adjunct al DRDP Craiova.
Oltenia are aproape 2.000 de kilometri de drumuri nationale
Statisticile spun ca in Oltenia exista o retea de 1.930 de kilometri de drumuri nationale, din care 605 kilometri (adica aproximativ 30%) sunt si drumuri europene. 521 de kilometri reprezinta lungimea drumurilor nationale principale, restul de 804 kilometri fiind drumuri nationale secundare. Cea mai extinsa retea de drumuri nationale se afla in judetul Valcea - 529 de kilometri, dupa care urmeaza Dolj - 423 de kilometri, Mehedinti - 344 de kilometri, Gorj - 342 de kilometri si Olt - 301 de kilometri. Specialistii spun ca zona in care circula cele mai multe autovehicule de mare tonaj se afla pe DN 7, in zona Valea Oltului. Reteaua rutiera din aceasta parte este si cea mai expusa deteriorarii din cauza traficului greu. O portiune de opt kilometri de pe DN 7 din zona va fi supusa in acest an unui program de reabilitare prin turnarea de covor asfaltic. Investitia este finantata in cadrul Programului SWAP, prin Banca Mondiala. Valoarea totala a investitiilor ce vor fi realizate prin acest program este de 10,4 milioane de dolari. In total, urmeaza sa se asfalteze 32 de kilometri de drumuri nationale si sa se realizeze tratamente bituminoase pe 400 de kilometri. Conform directorului adjunct Stefan Branaru, alte programe de finantare de lucrari, ce se intind pana in 2008, sunt, in cea mai mare parte, imprumuturi din banci straine. Investitiile se ridica la 11 milioane de euro, la care se adauga 5,8 milioane de dolari. Toate aceste fonduri sunt destinate