Potrivit OUG 125 din 8 octombrie 2008, functionarii publici, altii decat inaltii functionari publici si functionarii publici care au calitatea de ordonatori de credite, pot detine simultan functia publica si functia in organele de conducere a organizatiilor sindicale. Insa, daca este nevoie, si categoriile exceptate pot sa fie alese in organele de conducere a organizatiilor sindicale, cu obligativitatea ca, in termen de 15 zile, sa opteze pentru una dintre cele doua functii. Iar in cazul in care directorul decide sa incerce si scaunul sindical, raporturile de serviciu ale acestuia se suspenda pe o perioada egala cu cea a mandatului in functia de conducere din organizatia sindicala.
Criticata de o mare parte a organizatiilor sindicale din Romania, care vad in aceasta lege portita prin care se legalizeaza "sindicatele galbene", precum si modalitatea optima de conservare a posturilor de conducere pentru directorii care au scaunele direct "legate" de alternanta la guvernare. Guvernul a mentionat ca a hotarit modificarea Statutului Functionarilor Publici in sensul prevazut de OUG 125/2008 in baza recomandarilor Organizatiei Internationale a Muncii (OIM). Astfel, OIM a solicitat autoritatilor romane sa faca toate demersurile pentru crearea cadrului legal care sa permita, in principiu si in sensul neingradirii, accesul tuturor categoriilor de functionari publici la functii de conducere in organizatii sindicale. Corul contestatarilor ordonantei de urgenta este condus de Blocul National Sindical, care a comunicat ca, prin aceasta lege, Executivul a dat mai mult decat au cerut OIM si FNSAP. "OUG 125/2008 este un document periculos. Initial, s-a plecat de la recomandarea OIM privind neingradirea dreptului tuturor functionarilor publici de a se asocia si s-a vrut crearea unei norme care sa rezolve aceasta problema. Practic, recomandarea OIM era sa se dea voie sefilor functionari publici sa se asocieze, sa fie membri de sindicat, dar nicidecum sa detina functii de conducere sindicala. Dar Guvernul a avut grija sa puna niste tuse de culoare si sa-si creeze mecanisme de lucru prin care sa poata pune mana pe sectoarele sindicale. Va dati seama ca, daca in lumea functionarilor publici esti si sef, si lider de sindicat atunci, s-au cam terminat problemele pentru administratia respectiva", se arata in comunicatul BNS.
(IT) Permite directorilor sa-si faca propriul sindicat
Aceasta ordonanta rezolva problema directorilor functionari publici. Practic, le permite acestora sa-si faca propriul sindicat si, din postura de lider al formatiunii sindicale, sa-si conserve postul de conducere pe durata mandatului in care sunt lideri de sindicat. Mai mult, noul sindicat ii va asigura functionarului public protectie, astfel ca, prin schimbarea echipei guvernamentale, fostul partid de guvernamant isi va pastra o buna parte din influenta pe care o avea in administratia publica. Alianta Nationala a Sindicatelor Bugetari "Sed Lex" a comunicat, la randu-i, ca, prin OUG 125, se dau prea multe libertati functionarilor publici care au functii de conducere. Prin urmare pot aparea derapaje care sa duca la crearea 'sindicatelor galbene'. Prin adoptarea OUG 125/2008 Guvernul a rezolvat cel putin doua probleme. Pe de o parte, a gasit solutia pentru blocarea schimbarii conducatorilor aparatului administrativ, masura care ar urma sa fie aplicata daca actualul partid de guvernamant pierde alegerile parlamentare. Pe de alta parte, in situatia in care va ramane la putere, Executivul va avea la dispozitie structuri sindicale fidele, care vor putea boicota actiunile sindicatelor reprezentative din structurile administrative, ceea ce va garanta pacea sindicala in sectorul administrativ.