„In vederea sustinerii programului de guvernare si pentru corelarea unor dispozitii din legislatia fiscala, se impune adoptarea in regim de urgenta a prezentului act normativ.“ Asa incepe ultima varianta din 16 noiembrie 2005 a proiectului de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal. Fara a mai trece in revista multitudinea de taxe si de impozite care ne asteapta din 2006, vom atrage atentia asupra unui capitol care priveste atat consumatorii, cat si industria de profil. Este vorba despre industria de tigarete si de comercializarea acestora. Ca si in proiectul initial, in varianta din 16 noiembrie de modificare a Codului Fiscal se mentin valorile accizelor si, mai mult, se mentine formularea privind calcularea pretului maxim de vanzare cu amanuntul, care nu „poate fi mai mic decat o valoare de referinta care sa reprezinte... % din pretul maxim de vanzare cu amanuntul aferent tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta“. Articolul din proiect precizeaza in continuare ca „prevederea va fi mentinuta numai cu avizul favorabil al Consiliului Concurentei“.
De fapt, ce inseamna acea valoare de referinta? Inseamna ca nici un magazin nu poate vinde un pachet de tigari asa-zis „populare“ cu un pret mai mic decat unul prestabilit. Lasand la o parte faptul ca o astfel de prevedere incalca regulile concurentiale ale unei economii de piata si nu este agreata de UE pentru ca este in contradictie cu acquisul comunitar, ne intrebam, firesc, la ce poate conduce o asemenea masura? La evaziune fiscala, bineinteles. Asta pentru ca traim in Romania, oamenii sunt saraci, dar inventivi totodata si vor apela la produsele de contrabanda, adica la tigarile intrate in tara prin diverse mijloace, altele decat cele legale.

Contrabanda de 60 de milioane de euro pe an

Potrivit specialistilor, pe piata romaneasca se „fumeaza“ anual aproximativ 35 de miliarde de tigari. Calculele producatorilor de tigari arata ca in acest moment contrabanda a ajuns la 10% din cantitatea de tigari de pe piata, adica vreo 3,5 miliarde de tigari se vand pe piata neagra. Tot un calcul ne arata ca bugetul pierde din aceasta cauza circa 60 de milioane de euro anual. Cu alte cuvinte, introducerea unui pret de referinta, adica impunerea unui pret mare pentru tigarile ieftine, nu este o masura care va aduce bani la buget, ci doar va incuraja contrabanda. Iar daca la aceasta se va adauga si controversata taxa pe viciu propusa de Ministerul Sanatatii, din 2006 cel mai ieftin pachet de tigari nu va putea fi cumparat sub 30.000 de lei vechi.