La Sala Mare a Prefecturii Constanta s-a desfasurat, ieri, prima intalnire din acest an a reprezentantilor Directiei Generale a Finantelor Publice Constanta cu economistii si contabilii de la mai multe firme din judet. Scopul intalnirii a fost acela de a dezbate noutati ale legislatiei fiscale din domeniul TVA, precum si modalitatile de aplicare ale acestor noutati la nivelul evidentei financiar-contabile a fiecarei societati. La intalnire au participat mai multi reprezentanti ai conducerii Fiscului constantean, printre care Viorel Boruna, Chirata Lascu si Doina Radu.
In cadrul discutiilor, specialistii DGFP Constanta au subliniat cateva dintre aspectele care ridica probleme de acomodare, la nivelul compartimentelor financiar-contabile ale firmelor si institutiilor locale, cu noile reglementari privind activitatea fiscala dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Astfel, dupa cum se cunoaste deja, notiunile de import si export din alte state membre ale UE au fost inlocuite de la 1 ianuarie 2007 cu cele de achizitii si livrari intracomunitare, a aratat Chirata Lascu. Una dintre modificarile importante in legislatia fiscala din tara noastra este extinderea exigibilitatii, astfel incat facturarea unor tranzactii comerciale nu mai este obligatorie in termen maxim de 5 zile, ci ea se poate face pana la data de 15 a lunii urmatoare celei in care a avut loc tranzactia. De asemenea, modificari importante au avut loc si in ceea ce priveste baza de impozitare, fiind simplificat modul de facturare. In acest sens, demn de mentionat este si faptul ca se pot emite facturi in valuta daca exista acordul celor doua parti ale unei operatiuni comerciale, insa TVA-ul se va stabili in lei. O alta noutate este aparitia unei noi categorii de persoane impozabile si anume grupul fiscal unic, au specificat reprezentantii Fiscului. Un astfel de grup fiscal format din mai multe societati poate sa-si desemneze un reprezentant pentru mai multe persoane impozabile, procedurile fiscale simplificandu-se foarte mult in astfel de situatii. La randul lor, persoanele impozabile neinregistrate (institutiile) au obligatia sa se inregistreze numai pentru cazurile cand acestea procedeaza la achizitii intracomunitare in valoare de cel putin 10.000 de euro.
Noile reglementari fiscale diferentiaza foarte mult tipurile de transport

Totodata, noile reglementari fiscale intrate in vigoare odata cu aderarea la UE stabilesc categorii noi de operatiuni comerciale scutite de taxare, in timp ce altora care erau scutiti pana la aderare, le-a fost retras acest privilegiu. O particularitate pentru zona Constantei sunt si tranzactiile portuare. Acestea implica numeroase dificultati in ceea ce priveste incadrarea lor in prevederile noului Cod Fiscal, din cauza complexitatii acestora, a reiesit din discutiile purtate in cadrul intalnirii. In aceasta privinta, specialistii Fiscului au aratat ca la transportul intracomunitar locul prestarii unui serviciu este cel de plecare al transportului respectiv, insa daca beneficiarul este o persoana impozabila din alta tara comunitara, atunci locul prestarii serviciului este considerat cel al beneficiarului. In aceste cazuri operatiunea de transport intracomunitar nu mai este una impozabila in Romania, au subliniat specialistii DGFP. Ca regula generala, trebuie avut in vedere faptul ca fiecare operatiune comerciala portuara trebuie tratata separat din punctul de vedere al incadrarii ei in evidentele financiar-contabile, intrucat noile reglementari fiscale fac deosebire intre transporturile intracomunitare si cele internationale, precum si intre locul de inregistrare fiscala a beneficiarilor si respectiv a prestatorilor de servicii, au adaugat reprezentantii Fiscului.