Atunci cand se pune problema dezvoltarii economice a municipiului Oradea si a imprejurimilor, de foarte putine ori virtualii sau viitorii investitori iau in calcul specificul acestei zone. De asemenea, in momentul achizitionarii de terenuri pentru fel de fel de investitii, ei nu stiu care este strategia pusa la punct de municipalitate, strategie pe termen scurt, mediu si lung.
Prezent la seminarul organizat de Consiliul pentru IMM, ieri, la Hotelul Dacia-Continental, primarul municipiului Oradea, Petru Filip, s-a aratat indignat de modul in care este tratat subiectul dezvoltarii economice a municipiului. "Atunci cand vorbim de atractivitatea unei zone trebuie luati in calcul anumiti indicatori. Oradea si Zona Metropolitana reprezinta una dintre zonele cautate de cei care doresc sa faca investitii. In acest sens, indicatorul de baza este impozitul pe venitul global. Trebuie sa spun ca, in perioada 2005-2007, acesta a crescut cu 40%, fapt care arata cat de atractiva este zona. Fiind la intersectia culoarelor de legatura Nord-Vest (care leaga Ucraina de Serbia) si Vest-Est (care leaga Viena de Marea Neagra si mai departe), specificul investitional este de o anumita factura. Sunt la ora actuala cinci investitori, retaileri, care investesc masiv in zona sume de zeci de milioane de euro fiecare in parte. Este vorba de lantul PIC (care se deschide in cateva zile), Carrefour, alaturi de Pandorf, Mobexpert si Tiago Mall, care si-au cumparat terenuri si construiesc masiv. De asemenea, nu trebuie uitata nici investitia din fosta piata Cetate, care apartine unui fond american de pensii, investitie care capata contur pe zi ce trece. Maine (azi - n.n.) voi avea o intalnire cu ambasadorul Coreei la Bucuresti, pentru a discuta despre investitia Samsung in realizarea de monitoare pentru calculatoare, aici in zona noastra. Suntem in discutii si cu israelienii pentru mai multe proiecte de investitii. Circa 37% din bugetul Primariei l-am investit in infrastructura, asiguram acest serviciu pentru orice investitor", a precizat edilul-sef al municipiului.
Municipalitatea a intocmit o strategie de dezvoltare pe termen lung, pana in 2026. Pe baza acesteia vor fi accesate si fondurile europene. De asemenea, municipalitatea a incheiat, in 2006, un contract cu firma FITCH, care a intocmit un raport pana in aprilie 2007 si este gata sa-l incheie si pe cel de final de an. Din cel existent reiese ca zona noastra asigura stabilitate si siguranta pentru investitori (risc scazut pentru investitii), oferind posibilitatea rambursarii in termen scurt a banilor imprumutati. Nivelul de rating al zonei este cel de care beneficiaza intreaga Romanie, nu poate fi mai bun. In Romania sunt doua orase care colaboreaza cu astfel de firme recunoscute international, de tipul FITCH, este vorba de Bucuresti si Oradea. Referinte favorabile vin si de la Institutul de Politici Publice si de la Banca Europeana de Dezvoltare. Zona Episcopia va deveni si ea curand una de interes pentru investitori.