Autoturismele Daewoo sunt produse de cateva zile de statul roman. Ramane de vazut daca si cand fabrica de la Craiova va fi preluata de un investitor privat. Pana atunci insa dealerii cred ca stabilitatea oferita de stat va duce la o crestere a vanzarilor, in timp ce clientii sunt de parere ca pretul masinilor pe piata va mai scadea.
Dealerii auto ai marcii Daewoo privesc cu optimism recenta preluare a controlului de catre stat asupra fabricii de la Craiova. Acestia cred ca evenimentul va duce la sporirea increderii clientilor in autoturismele Daewoo, ceea ce poate duce si la cresterea vanzarilor. Unul dintre cei mai mari dealeri locali este POPECI MOTORS SRL. Directorul firmei, Vasile Munteanu, considera ca instabilitatea firmei producatoare in ce priveste proprietarul a fost pana acum chiar o piedica pentru vanzari. "Preluarea fabricii de catre stat este un prim pas inainte. In acest caz, factorul de decizie este statul roman, ceea ce este benefic in ce priveste viitorul fabricii. Eu zic ca este si un pas spre stabilitate, deoarece situatia incerta de pana acum era si o frana in ceea ce priveste vanzarile", a declarat Vasile Munteanu. Directorul nu crede ca o eventuala incetare a productiei sub marca Daewoo, in cazul venirii altui investitor la uzina, va fi de natura sa scada pretul autoturismelor: "Acesta nu este un factor care sa determine scaderea preturilor la autoturisme. Practic, costurile de productie raman aceleasi. Doar piata le va regla".
Nici reprezentantii REDEXIM SRL, alt dealer important de pe piata, nu considera ca trecerea uzinei la stat va fi o piedica in calea vanzarilor. "Va fi mai bine din toate punctele de vedere, pentru ca deciziile pot fi luate acum de catre partea romana, mult mai interesata de supravietuirea fabricii. Se pastreaza productia si, in plus, se trece la Euro 4. In acest an, vanzarile au crescut datorita programului de reinnoire a parcului auto. La nivel national, s-au vandut 4.500 de unitati pe tara, din 4.700 repartizate", a precizat Daniel Barbulescu, directorul REDEXIM SRL. Acesta a fost de parere si ca preturile se vor pastra, din cauza costurilor de productie, care raman aceleasi.
Clientii cred in ieftinirea marcii Daewoo
In timp ce dealerii considera ca preturile la autoturismele Daewoo vor ramane constante, clientii sunt de parere ca acestea vor scadea, din diferite motive.
"Cred ca preturile vor scadea, pentru a creste vanzarile si a face fabrica mai atractiva pentru potentialii investitori. Pe de alta parte, nici scaderile nu trebuie sa fie prea mari, pentru ca fabrica sa nu intre in datorii", a spus Andrei Dinulescu, proprietar al unei masini Cielo.
"Preturile vor mai scadea, mai ales daca raman masini pe stoc si productia din aceste modele va inceta, o data cu venirea altui investitor. Daca va veni General Motors, cum am auzit, firma va produce alte modele. Automat, preturile celor existente vor scadea", a opinat, la randul sau, Benone Gavrilescu, sofer pe o masina Matiz. In ce priveste preturile, trebuie spus ca modelele Daewoo se vand pe piata in prezent la sume cuprinse intre 5.199 de euro si 14.999 de euro. Astfel, pentru Euro 3, modelul Matiz are preturi cuprinse intre 5.199 de euro si 7.779 de euro, Cielo - intre 7.499 de euro si 9.299 de euro, Nubira II - intre 10.299 de euro si 11.799 de euro si Tacuma - 14.999 de euro.
Situatia economica la Daewoo Craiova
Statul roman a preluat, la mijlocul acestei saptamani, controlul asupra Daewoo Craiova, prin rascumpararea pachetului majoritar de 51% din actiunile societatii de la partea coreeana, contra sumei de 60 de milioane de dolari. Potrivit autoritatilor, pana la mijlocul lunii decembrie 2006, statul va demara procedurile de reprivatizare a uzinei cu un investitor strategic. Companiile interesate pana acum sunt Ford, General Motors, Renault-Nissan si Chery Automobile (China). In momentul de fata, fabrica are 3.720 de salariati. In primele sapte luni ale acestui an, compania a produs 14.031 de automobile si a livrat peste 43.000 de motoare si 82.700 de cutii de viteze. Productia totala in perioada 1995 - iunie 2006 a fost de circa 250.000 de autovehicule, din care aproximativ 45.000 au fost exportate.