Executivul a decis sa elimine perioada de gratie de 30 de zile la plata facturilor, pentru accelerarea fluxului comercial. Societatile isi vor stabili singure, prin contract, perioada de gratie si penalitatile de intarziere. Mediul de afaceri priveste cu optimism masura, cu toate ca nu stie care vor fi efectele acesteia in practica.
Guvernul a decis recent eliminarea termenului de gratie de 30 de zile, acordat dupa data scadentei pentru plata facturilor, de care beneficiau agentii economici debitori, potrivit Legii nr. 469/2002, privind unele masuri pentru intarirea disciplinei contractuale. Partile contractuale au acum posibilitatea acordarii unui termen de gratie convenit de comun acord si stipulat prin contract. Potrivit noilor reglementari, partile contractante pot prevedea ca, in cazul neplatii facturilor pana la scadenta sau pana la alt termen convenit, debitorii sa plateasca in afara sumei datorate penalitati pentru fiecare zi de intarziere. Calculul penalitatilor incepe cu prima zi dupa data scadentei. Executivul si-a motivat modificarea legislativa prin imbunatatirea circuitului comercial, lasand la latitudinea partilor contractuale posibilitatea acordarii unui termen de gratie. Plata de catre debitori in termenul scadent prevazut in contract va putea limita acumularea de pierderi, dobanzi si penalitati calculate. Ministerul Economiei si Comertului (MEC), initiatorul acestor modificari, vine si cu cateva exemple, in care arata ca producatorii de energie au fost afectati in mare masura de intarzierile la plata facturilor. In nota de fundamentare a proiectului de lege se precizeaza ca marii consumatori din industrie au beneficiat de o situatie preferentiala, prin amanari nejustificate la plata. MEC apreciaza ca prin plata efectuata la termenul scadent prevazut in contract se va putea limita acumularea de pierderi, dobanzi si penalitati calculate, la randul lor, de catre furnizori, societatilor creditoare. Blocajele economice provocate de neplata la scadenta a facturilor dau mari batai de cap firmelor. Un sondaj efectuat recent de Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) arata ca 43,6% dintre aceste firme au probleme cu intarzierile la incasarea facturilor.
Teoria suna bine, practica ne omoara
In teorie, aceasta reglementare suna bine, ramane insa de vazut ce se va intampla in practica. Mediul de afaceri doljean considera ca reglementarea este binevenita si ca acorda firmelor o mai mare libertate de miscare. "Este un lucru bun ca se lasa firmelor libertatea de alegere a platii facturilor. Spre exemplu, daca exista intelegere intre firme din acelasi grup, se poate prelungi perioada de achitare a facturilor. Asta inseamna creditare in cazul unor investitii pe termen lung a societatii debitoare", a declarat Valentin Cristea, vicepresedinte al CNIPMMR. Analistii economici sunt si ei de parere ca, in mod normal, masura ar trebui sa accelereze fluxul financiar. Ei spun ca practica va fi o provocare, pentru ca realitatea demonstreaza ca pe rol exista mii de procese comerciale tocmai pe tema neplatii la timp a facturilor. In alta ordine de idei, masura ar avea efecte asupra consumatorilor de utilitati. Furnizorii vor fi interesati sa-si incaseze cat mai repede banii, iar asociatiile de proprietari rau-platnice vor fi pur si simplu ingropate in datorii.
Institutiile de control in domeniu sunt si ele de parere ca masura poate diminua blocajele financiare, dar ca nu este exclus ca unele firme rau-platnice sa profite de aceste prevederi.
"Daca se reduce cu 30 de zile perioada de incasare a facturilor, implicit ar trebui sa creasca fluxul comercial. Automat, pentru unii aceste penalitati sunt venituri, iar pentru altii pierderi. Pentru agentii economici seriosi nu ar trebui sa fie o problema aceste modificari legislative", a declarat Dragos Ursulescu, comisarul-sef al Garzii Financiare Dolj. Acesta a mai spus ca in momentul de fata institutia pe care o conduce primeste lunar reclamatii cu privire la depasirea termenului scadent la plata facturilor: "Noi primim in fiecare luna sesizari pe aceasta tema. Acolo unde constatam ca este vorba de rea-credinta la plata facturilor, aplicam amenzi cuprinse intre 100 si 300 de milioane de lei vechi".