Statul roman a incasat de la Ford pentru Daewoo Automobile Romania doar 122% din cat facea fabrica de autoturisme din Craiova la momentul privatizarii. Unul dintre actionarii minoritari ai Ford a dezvaluit in premiera ca fabrica a fost evaluata in numele AVAS la suma de 690 de milioane de euro desi a fost vanduta la numai 84 de milioane de euro.

O informatie tinuta secret de statul roman a razbatut din partea unui actionar minoritar la Ford: valoarea reala a Daewoo Automobile Romania (DWAR) in momentul privatizarii era de opt ori mai mare decat a cerut statul de la Ford. Valoarea la care Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) o cotat uzina de autoturisme din Craiova este in continuare tinuta in mare secret de catre oficialii de la Bucuresti dar si de firma evaluatoare din Cluj-Napoca. Presedintele SIF Oltenia Dinel Staicu actionar minoritar la Ford Romania spune ca fabrica Daewoo valora 690 de milioane de euro in momentul privatizarii. Practic americanii au platit 122% din cat facea compania. "Evaluarea totala a fabricii Daewoo care s-a facut la solicitarea AVAS a fost de 690 de milioane de euro. Asa reiese din documentele firmei Darian din Cluj. Eu am atasat la dosarul catre AVAS si documentele legate de eveluarea Daewoo. Daca AVAS nu recunoaste e problema lor dar eu va spun ca ei au cerut aceasta evaluare si evaluatorul a stabilit ca fabrica in total face 690 de milioane de euro" a declarat Dinel Staicu pentru GdS in urma cu cateva zile. Contactat telefonic managerul firmei de consultanta Darian Rom Suisse SRL din Cluj-Napoca (fosta Darian Consultanta Financiara SRL) Adrian Crivii nu a putut sa confirme valoarea evaluarii Daewoo dar nici nu a infirmat suma de 690 de milioane de euro vehiculata de Staicu. "Este confidentiala evaluarea. Este facuta de mult timp pentru AVAS. Nu pot sa confirm suma. Nu m-am ocupat eu de proiect. Daca domnul Staicu stie... eu nu stiu ce sa va spun" a precizat Adrian Crivii managerul firmei de evaluare.

Ford a platit a opta parte din valoarea reala

Prin contractul de privatizare al DWAR americanii de la Ford au platit 57 de milioane de euro. Ulterior Uniunea Europeana a considerat ca efectuarea tranzactiei la 57 de milioane de euro era ajutor de stat acordat americanilor si i-a obligat pe cei de la Ford sa mai plateasca 27 de milioane de euro pentru achizitionarea pachetului majoritar de actiuni. In total 84 de milioane de euro. Un calcul simplu ne arata ca statul roman le-a cerut americanilor a opta parte din valoarea reala a companiei cu sediul in Craiova. Ford Romania nu comenteaza despre evaluarea DWAR comandata de AVAS pe motiv ca in momentul evaluarii nu era actionar la Craiova. "La vremea respectiva Ford nu achizitionase actiunile ACSA" spun reprezentantii Ford.

AVAS tine secret valoarea reala a Daewoo

Si la un an dupa privatizarea Daewoo AVAS refuza sa dezvaluie la ce suma a fost evaluata intreaga companie. "Noi confirmam doar ca evaluatorul a fost firma Darien din Cluj. Colegiul director al AVAS a stabilit ca rapoartele de evaluare efectuate pentru firmele aflate la privatizare nu sunt informatii publice pentru ca aceste evaluari sunt cumparate de companiile care se inscriu la privatizare" a spus Adriana Tran reprezentanta AVAS pentru relatia cu mass-media. Potrivit Legii liberului acces la informatiile publice doar doua categorii de informatii nu au caracter public: secretul de stat si secretul de serviciu (acesta din urma se stabileste doar in anumite conditii). Informatia solicitata de GdS de la AVAS (referitoare la raportul de evaluare al Daewoo) nu se incadreaza la nici una dintre cele doua conditii de exceptare de la informatiile de interes public. Anul trecut la intrebarile GdS legate de evaluarea DWAR managerul de la Darian spunea ca exista o clauza de confidentialitate impusa de AVAS si asumata de companie potrivit careia evaluatorul nu are voie timp de zece ani sa divulge cifrele legate de Daewoo. Fostii actionari majoritari de la Daewoo coreenii de la GM-Daewoo Auto & Technology sustineau ca investitiile lor totale in fabrica de la Craiova se ridicau la circa 850 de milioane de dolari. De asemenea Ford si-a luat angajamentul ca va investi la Craiova 650 de milioane de euro. In plus Ford Romania mai primeste de la statul roman un ajutor de 143 de milioane de euro aprobat deja de Camera Deputatilor. Compania va beneficia si de o garantie guvernamentala din partea statului roman pentru un credit de 400 de milioane de euro.