Privatizarea Daewoo Automobile Romania (DWAR) se apropie de linia dreapta. Guvernul a decis ieri infiintarea Comisiei de privatizare a Daewoo Romania, condusa de ministrul finantelor, Sebastian Vladescu. Ceilalti membri vor fi ministrii Varujan Vosganian, Radu Berceanu, Gheorghe Barbu, Teodor Atanasiu, Razvan Orasanu si vicepresedintele AVAS, Laszlo Gyerko.
Potrivit purtatorului de cuvant al guvernului, Oana Marinescu, atributiile comisiei constau in pregatirea si propunerea strategiei de privatizare, alegerea procedeelor si metodelor de privatizare, dar si realizarea intregului proces de privatizare. Marinescu a mai aratat ca noua comisie a fost infiintata in acest moment deoarece exista mai multe companii interesate sa preia fabrica. Purtatorul de cuvant a precizat ca primul-ministru Calin Popescu Tariceanu a subliniat necesitatea ca aceasta comisie sa actioneze rapid si sa incheie procesul de privatizare foarte repede si transparent.
Ce se va intampla cu modelele Daewoo dupa privatizare
Pentru reprezentantii DWAR, infiintarea comisiei este un semn ca autoritatile vor privatiza compania in prima jumatate a acestui an, asa cum au declarat oficialii guvernului anul trecut. "O data cu infiintarea acestei comisii, probabil se va trece la un nivel de detaliere si aprofundare a planului de privatizare", a declarat Valeriu Garlea, purtatorul de cuvant al DWAR. Privatizarea companiei de la Craiova ar putea insa scoate de pe piata modelele comercializate in prezent de DWAR, Cielo si Matiz, mai ales ca un oficial al General Motors, compania cu cele mai mari sanse sa ajunga proprietarul Daewoo Romania, a declarat recent ca, dupa cumparare, GM va produce in masa modelul Spark, varianta europeana a modelului Matiz. Valeriu Garlea s-a ferit sa dea un pronostic, dar a spus ca vine o vreme in viata fiecarui model cand trebuie sa iasa de pe piata. Acesta a precizat ca, probabil, actualele modele Daewoo vor fi inlocuite treptat de viitorul proprietar. "Este de asteptat ca in prima faza sa se continue productia actualelor modele, urmand ca acestea sa fie inlocuite. Nu se asteapta nimeni sa fie produse la nemurire. Orice model trebuie inlocuit dupa un anumit timp, daca nu mai este cerut pe piata si daca nu mai aduce profit", a spus Garlea, precizand ca modelul Cielo este inca profitabil. Actualii proprietari de masini Daewoo nu vor fi afectati de eventuala sistare a productiei. "Pe ei ii intereseaza sa aiba piese de schimb, iar la acest capitol nu vor fi probleme", a completat purtatorul de cuvant al DWAR.
Daewoo, rascumparata cu 60 de milioane de dolari
Daewoo Romania se afla in portofoliul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), fiind preluata o data cu Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie de la Ministerul Economiei. Statul roman a finalizat preluarea DWAR la jumatatea lunii noiembrie, prin semnarea de catre Daewoo Motor Co. Ltd Coreea si Daewoo Automobile Romania SA a Certificatului de Finalizare a Tranzactiei. Compania romana a platit 60 de milioane de dolari din bugetul propriu pentru rascumpararea a 51% din actiunile detinute de compania coreeana. In urma tranzactiei, statul detine 100% din capitalul social al Daewoo Craiova prin intermediul companiei Automobile Craiova SA, la care MEC este actionar majoritar, controland 72,4% din capitalul social. Mai multe firme, printre care Ford, GM Daewoo Auto&Technology, Renault - Nissan, Cherry si Tata, si-au manifestat interesul pentru preluarea DWAR.
Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta creata de Automobile Craiova si grupul sud-coreean Daewoo. Grupul Daewoo a intrat in 1999 in faliment, fiind cumparat partial de General Motors, care insa a refuzat sa preia si fabrica din Romania.