Potrivit unui studiu efectuat de dealerii celor mai renumite marci de autoturisme din tara noastra, romanii au achizitionat masini in valoare de peste 1 miliard de euro in ultimele noua luni. Asta in conditiile in care la noi in tara se vorbeste doar despre saracie, salarii care nu pot asigura nici pe departe un trai decent si alte "bube” ale sistemului economic in care ne desfasuram activitatea. Sa fie oare efectul noului automobil Dacia Logan lansat de curand pe piata autohtona sau, mai degraba, ierarhizarea, aproape evidenta intre romanii cu dare de mana si cei care abia se "taraie” de pe-o zi pe alta, apasati de povara datoriilor?

De cand au fost lansate intr-un fast, fara precedent, noile Dacia Logan, se pare ca romanii au prins gustul achizitionarii masinilor nou aparute pe piata. Vanzarile de autoturisme noi au inregistrat, in primele noua luni ale anului, un salt de aproape 32% comparativ cu intervalul similar din 2003. In plus, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile considera ca pana la finele anului in curs numarul autoturismelor vandute va depasi 180.000 de unitati. In acest context, precizam ca din numarul total apreciat anterior 140.000 sunt autoturisme si doar 40.000 fac parte din sectorul utilitarelor sau camioanelor. Potrivit reprezentantilor APIA Bucuresti "valoarea medie a unui autoturism nou este estimata la peste 10.000 de euro”. Cu toate acestea, calculand dupa disparitia rapida a masinilor din magazine, in ultima perioada, au fost cumparate automobile a caror valoare totalizeaza peste 1 miliard de euro. Cresterea s-a datorat diversitatii ofertei dealerilor, care include noi modele dar si multiplelor modalitati de finantare. Un procent de aproximativ 75 % din vanzarile aferente primelor trei trimestre au fost derulate in leasing sau prin intermediul creditelor. Renault ramane liderul pietei de import din tara noastra in crestere cu 11,4 %, la 7.379 unitati, urmat de Skoda cu 5.267 unitati, Peugeot (4.649 ) si respectiv Volkswagen cu 4.352 de unitati. In clasamentul modelelor de import situatia se prezinta ca si anul trecut, Renault Clio conducand cu 3.407 unitati, urmat de Renault Megane - 3.186 (aceasta masina ocupa in primele noua luni ale anului 2003 cea de-a treia pozitie), si Skoda Octavia (2.996 unitati), pozitionata anul trecut pe locul secund. In clasament mai conduce Skoda Fabia cu 1.981 unitati si Peugeot 206 - 1.840 unitati. Ponderea automobilelor cu motorizare diesel a fost, in perioada analizata, de 52,6 %, comparativ cu 57,4 % in primele noua luni ale anului trecut.

Marcile autohtone castiga teren in preferintele romanilor

Marcile produse in Romania au continuat pentru al treilea trimestru consecutiv sa inregistreze rezultate similare cu cele ale marcilor de automobile provenite de pe piata internationala. In acest sens, specialistii au considerat ca anul 2004 a fost relativ, primul in care s-a constatat o crestere semnificativa a vanzarilor. Automobile "Dacia” a inregistrat vanzari ce au globalizat un numar de 38.307 unitati pe segmentul autoturismelor, in crestere cu 29,1 % comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, in timp ce comenzile pentru autoturismele Daewoo au avansat cu 36,9 %, atingand 20.408 unitati. In ceea ce priveste Dacia Logan specialistii considera ca punctul forte al acesteia il reprezinta pretul sau foarte scazut, dar mai ales posibilitatea de a fi achizitionata in rate, a caror valoare nu depaseste salariul minim pe economie.