Comisia Europeana a adoptat o Comunicare privind Strategia Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor, pentru perioada 2007-2013, potrivit site-ului Euractiv, care citeaza Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania.
Documentul cuprinde zece principii fundamentale care privesc modul in care UE te protejeaza in calitate de consumator, indiferent unde locuiesti in Uniune.
Cele zece principii sunt: "Cumpara ce doresti, de unde doresti", conform caruia legislatia europeana da dreptul sa cumperi fara restrictii cantitative, fara sa platesti taxe vamale sau TVA in plus atunci cand te intorci acasa. Cel de-al doilea principiu, "Daca nu merge, trimite-l inapoi", se refera la produsele care se defecteaza. Conform legislatiei europene, daca un produs pe care il cumperi nu este conform cu intelegerea pe care ai facut-o cu vanzatorul la momentul achizitiei, il poti duce inapoi pentru a fi reparat sau inlocuit sau pentru a-ti fi rambursata suma platita. Principiul trei stabileste "Standarde ridicate pentru alimente si bunurile destinate consumatorilor". Cu toate ca niciun sistem legislativ nu poate garanta consumatorilor un grad zero de risc sau 100% siguranta, tarile membre ale UE vor unele dintre cele mai ridicate standarde de siguranta din lume. Principiul patru se numeste "Stii ce mananci" si prevede precizarea pe etichetele produselor a detaliilor complete ale ingredientelor utilizate pentru fabricarea unui produs alimentar. Principiul cinci face referire la contracte, care trebuie sa fie corecte pentru consumatori. Un alt principiu, principiul sase este sintetizat in "Cateodata consumatorii se pot razgandi" si iti da posibilitatea anularii unui contract in termen de sapte zile.
Principiul sapte spune ca "Este mai usor sa compari preturile" si impune supermarketurilor sa ofere "pretul pe unitate" al produselor cat costa pe kilogram sau pe litru, pentru a te ajuta sa vezi care este cel mai bun din punctul de vedere al pretului. Principiul opt spune spune: "Consumatorii nu ar trebui sa fie indusi in eroare". Publicitatea care induce in eroare sau care ii inseala pe consumatori este interzisa de legislatia europeana.
Principiul noua se refera la "Protectie in timpul vacantelor". Una dintre prevederile principiului spune ca touroperatorii trebuie sa aiba incheiate contracte pentru a te aduce acasa, daca dau faliment atunci cand esti in vacanta. Iar principiul zece se refera la "Rezolvarea efectiva pentru litigiile transfrontaliere". (Andreea Stefan)