Primii angajati din cadrul sistemului bancar care au amenintat cu greva au fost cei de la CEC. Aceasta se petrecea prin 2005. De atunci incoace, au trecut prin faze asemanatoare angajatii Raiffeisen, BRD, BCR si ai altor cateva banci mai putin importante. Istoricul acestor proteste ne demonstreaza ca majoritatea grevelor au avut la baza revendicari de natura financiara sau punerea in pericol a posturilor prin restructurare si disponibilizari colective. Potrivit INS insa, in sistemul bancar salariile sunt printre cele mai ridicate, iar factorul financiar nu-si prea are rostul. Prin urmare ramane teama angajatilor pentru posturile lor banoase.
Decisi sa declanseze prima greva din sistemul bancar, salariatii CEC au pus in 2005 la indoiala performanta managementului.
Reprezentantii sindicatelor din CEC sustineau atunci ca in cazul in care salariile celor 9.000 de angajati nu vor fi majorate cu 25%, mai mult decat dublu fata de oferta administratiei, incetarea activitatii la sucursalele CEC va deveni o certitudine.
Rezultatul protestelor? Un compromis cu managerii si lucrurile s-au aplanat. Tot in 2005, Consiliul de coordonare al Sindicatului Raiffeisen Bank a luat decizia de a organiza protestul intrucat administratia a luat "decizii abuzive si unilaterale" si in defavoarea salariatilor. Sindicalistii se refereau la restructurarea salariatilor din unele compartimente ale bancii fara respectarea legii si a contractului colectiv de munca la nivel de unitate, la programul de lucru, la discriminarea salariatilor privind modul de evaluare si stimulare a acestora, dar si la refuzul sistematic de a dialoga cu sindicatul. Sindicalistii cereau administratiei initierea si mentinerea unui dialog permanent intre sindicat si patronat, inclusiv obligatia patronatului de a invita delegatii alesi ai sindicatului la sedintele Consiliului de Administratie.
In spatele tuturor nemultumirilor sta teama pentru locul de munca
Ei mai solicitau respectarea programului de lucru de opt ore si a numarului de ore suplimentare prevazute de lege, afisarea orarului de lucru la toate sucursalele si agentiile din tara, anularea deciziilor de concediere emise fara consultarea sindicatului, precum si stabilirea de comun acord a criteriilor de evaluare, stimulare si promovare a salariatilor. A doua mare banca din Romania, BRD avea pregatita, pentru inceputul lui 2006, o initiativa grevista, sindicatul BRD amenintand ca ar putea declansa o greva pe fondul refuzului patronatului de a negocia noi salarii. Din 2004, conducerea BRD nu mai marise salariile si nici primele. Foarte multi BRD-isti au plecat atunci la banci mai mici, pentru ca li se ofera salarii duble. Incepuse expansiunea sediilor de banci si " bancute".
Saptamana trecuta, mai precis pe 13 august, BCR a intrat in greva japoneza, protest anuntat a lua sfarsit vineri, 15 august, urmand ca in aceasta saptamana sa continue negocierile dintre sindicalisti si manageri. Presedintele Federatiei Sindicatelor Independente din BCR, Ciprian Ionescu, a declarat, saptamana trecuta, ca angajatii BCR vor intra intr-o greva japoneza de trei zile, nemultumiti de programul de lucru, neplata orelor suplimentare, nerespectarea repausului saptamanal si inegalitatile salariale. Liderul sindical a precizat ca angajatii BCR cu un an sau doi vechime au salarii aproape duble fata de cei cu vechime mai mare, desi presteaza aceeasi munca. Ionescu a adaugat ca grilele de salarizare elaborate de patronat ar trebui sa fie obligatorii, dar sunt doar orientative. La ora actuala si salariatii BCR Asigurari se pregatesc sa declanseze conflictul de munca, daca nu va fi semnat contractul colectiv de munca. Ramane de vazut daca, dupa intalnirile de azi dintre reprezentantii sindicatelor BCR si conducerea bancii, se va accepta sau nu vreun compromis. Totusi, din declaratiile unor angajati ai BCR, cauza principala a declansarii conflictului este intentia de a disponibiliza masiv salariati.
Care sunt nemultumirile declarate ale angajatilor bancilor
Potrivit unui survey intern, comandat de conducerea unei banci din top 10 la o companie de profil, cele mai mari nemultumiri ale bancherilor sunt legate de birocratie, lipsa de training, evaluarea corecta a persoanelor, dar vizeaza si nemultumiri salariale. Mai mult, angajatii bancii in cauza solicita "efectuarea unui test psihologic anual pentru tot personalul", mirati probabil de anumite decizii care se iau acolo. In plus, ei mai cer si "flexibilizarea" contractului de munca, astfel incat cei mai lenesi din banca sa poata fi dati afara mai usor.
Iata lista nemultumirilor, luata cu copy/paste din raportul amintit:
• Respingeri cel putin curioase ale persoanelor recomandate din interior
• Dimensiunea redusa a ofertei de salariati pentru provincie
• Mai buna informare privind posturile vacante din banca
• Lentoarea cu care se aplica masurile pozitive
• Formular prea putin personalizat folosit pentru recrutarea online
• Transmiterea cu intarziere a documentelor necesare celor care se muta din provincie in Centrala
• Unele cursuri de perfectionare sunt disponibile doar pentru grupurile din Bucuresti
• Acordarea nivelului de salarizare cu piata salariilor unitatilor similare din zona (pentru a evita fluctuatiile de personal)
• Ar fi bine daca s-ar putea oferi un istoric al cresterilor salariale pe fiecare angajat, macar pe ultimii doi ani
• Decizia de revizuire salariala trebuie sa se bazeze pe criterii unitare de eficienta si performanta comerciala
• Continuarea atragerii de studenti si oferirea de burse
• Efectuarea unui test psihologic anual pentru tot personalul
• O evaluare stricta a fiecarui angajat in conformitate cu fisa postului si realizarile personale pentru a sti macar o data pe an cu ce-si poate imbunatati activitatea
• Flexibilizarea contractului CM pentru a putea renunta mai usor la oamenii care nu fac nimic.