Producatorii de rapita, soia si floarea-soarelui din Romania ar putea sa dea lovitura in urmatorii ani. Potrivit datelor furnizate de Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS), tot mai multe firme straine intentioneaza sa investeasca si in agricultura, pentru a-si asigura materia prima, insa cele mai multe doresc sa incheie contracte de achizitie de rapita, soia si floarea-soarelui pe termen lung cu producatorii romani.
Strategia de dezvoltare pe piata romaneasca a companiilor straine vizeaza in special judetele din sudul tarii, unde exista culturile necesare producerii de biomasa si din considerente logistice.
ARIS da exemplul unui joint-venture americano-canadian, care este interesat sa deschida o fabrica de etanol in Romania, iar o companie din Olanda se afla in faza achizitiei unui teren in judetul Calarasi. Mai multe firme au inceput deja investitii in industria biocombustibilului in Romania, printre care grupul portughez Martifer, Argus Constanta, Ulerom Vaslui si un grup de investitori spanioli.
Mai mult, reprezentantii ARIS spun ca, din discutiile purtate, o serie de companii straine din Germania, Olanda, Canada si Spania interesate sa produca biocombustibil in Romania intentioneaza sa vanda productia realizata companiilor petroliere de pe piata interna, cu care au initiat deja discutii. Potrivit unor date ale Ministerului Agriculturii, anul acesta, suprafata cultivata cu produse bio este de peste 70.000 de hectare, adica sub 1% din potentialul agricol al tarii. Studiile stiintifice arata insa ca Romania ar putea produce in sistem ecologic in jur de 10-15% din suprafata agricola. In ceea ce priveste rapita, statisticile arata ca suprafata cultivata va creste la peste 500.000 ha, de la 100.000 ha in prezent. Asta, pentru asigurarea necesarului intern, cat si ca materie prima pentru producerea a 60.000 tone de biodiesel/an.
Mai trebuie spus ca, in conformitate cu normele UE, Romania trebuie sa ia masuri pentru inlocuirea benzinei si motorinei utilizate in transport cu biocombustibil, care ar urma sa reprezinte 2% din consumul total in acest an si 20% in 2020. (M.C.)