Adevarul informeaza: Cimitirul Bellu, obiectiv turistic european
Autoritatile vor sa aduca cel mai cunoscut loc de veci din Romania la nivelul celor din Franta, Viena sau Praga, care atrag anual milioane de turisti.
O investitie de 3-4 milioane de euro. Asta ii mai lipseste Cimitirului Bellu pentru a se putea compara cu celebrele locuri de veci din strainatate, care atrag milioane de turisti in fiecare an. In rest, Bellu din Capitala are toate ingredientele: personalitati inmormantate acolo, monumente de arhitectura, povesti interesante si istorie. Banii ar putea fi atrasi de la Uniunea Europeana prin proiecte destinate monumentelor sau multiculturalismului.
Drumul de la un simplu cimitir istoric la un obiectiv turistic international este lung si anevoios. Nimeni nu intelege acest lucru mai bine decat conducerea Administratiei Cimitirelor si Crematoriilor Umane (ACCU) din Bucuresti, care si-a propus sa duca Cimitirul Bellu la nivelul mult mai cunoscutelor Pere-Lachaise din Paris sau Zentralfreidhof din Viena.
Strainii vin la Iulia Hasdeu

Planul este unul curajos, avand in vedere situatia actuala in care se afla monumentul istoric, insa este obligatoriu, mai ales ca, de anul trecut, Bellu se afla pe Ruta Europeana a Cimitirelor Semnificative din Europa. "Eu am inca alei de pamant in cimitir, in timp ce la Viena asfaltul din Zentralfreidhof e la nivel de autostrada. Dincolo este obligatoriu sa-ti intretii mormantul.
La noi, 90% din morminte sunt neamenajate", a spus Bogdan Tanase, director ACCU. "In timp ce in alte cimitire din Europa s-a lucrat, pana acum, si zece ani la sistemul de informatizare, la Bellu inca nu exista un sistem de iluminare sau unul de canalizare bine pus la punct. In Bellu mai exista lumina la capele de prin 1914", a explicat directorul Administratiei Cimitirelor.
Pana anul acesta, pe la Bellu treceau anual aproximativ 2.000 de turisti, majoritatea din tara. Interesul putinilor straini era trezit de monumente funerare precum cel al Iuliei Hasdeu, celebru la nivel international, sau ca mormantul Monseniorului Vladimir Ghica. "Trebuie actualizata informatia si afisata in dreptul fiecarui monument.
Dincolo s-au facut placute cu toti decedatii din cimitir. Vreau si eu sa pun, mai intai, in ordine informatia", a mai spus Tanase. Un prim pas pentru a ridica acest cimitir la rang de obiectiv turistic international este acela ca informatia despre monumentele si personalitatile ingropate aici sa fie disponibila in varianta electronica si online. "Nu concep un cimitir fara tur electronic, informatizare, audioghiduri, cod de bare la fiecare monument, chiar si wireless sau un sistem pe telefon care sa-i ajute pe vizitatori sa identifice pe o harta monumentul si traseul catre el. M-am obligat sa fac si eu asta, acum ca suntem pe ruta europeana", a spus Tanase.

Lectia vieneza de turism funerar
Cimitirul Zentralfreidhof din capitala Austriei este unul dintre cele mai mari cimitire din lume, cu peste 3,3 milioane de persoane ingropate intre gardurile sale. Din cauza faptului ca Zentralfreidhof a fost construit la marginea orasului, acesta nu era foarte popular dupa deschidere, asa ca autoritatile locale au gasit solutii pentru a schimba situatia. Au inventat conceptul de morminte de onoare, locuri unde sunt ingropati oameni celebri, personalitati din Austria precum Ludwig Van Beethoven, Johannes Brahms, Franz Schubert, JohannStrauss sau Falco.
Administrat de o companie cu actionariat majoritar al administratiei publice locale, Zentralfreidhof beneficiaza de cea mai mare parte din cele 80 de milioane de euro cheltuite pentru amenajarea, curatarea si intretinerea celor aproape 50 de cimitire din oras. "Au cheltuit 1,9 milioane de euro doar pentru a renova fatadele de la intrare. Compania a pus o parte din bani, iar mare parte din suma a venit de la un fond in care se duce un anumit procent din vanzarea tuturor biletelor la muzee, spectacole si toate evenimentele care au loc in Viena. Acolo este vorba de o integrare la nivel de municipalitate", a povestit Bogdan Tanase.

"Nu concep un cimitir fara tur electronic, informatizare, audioghiduri, cod de bare la fiecare monument, chiar si wireless.‘‘
Bogdan Tanase director ACCU