In aceasta conjunctura economica, in care criza financiara determina bancile sa acorde tot mai putine credite, multi s-ar putea indrepta spre alte canale de creditare, precum CAR-urile si, mai nou, IFN-urile, care acorda imprumuturi rapid, desi dobanzile platite de beneficiari sunt foarte mari.
Avantajul unui credit obtinut de la un CAR este birocratia redusa in comparatie cu un imprumut bancar. In plus, desi dobanda perceputa este comparabila cu cea a unui credit bancar (18-20% pe an), nu exista costuri suplimentare, precum comisioane de administrare sau de acordare a imprumutului, care urca dobanda efectiva a creditului de la banca la peste 30% pe an. Pe de alta parte, sumele care se pot obtine de la un CAR sunt destul de mici, in medie de 3.000 de lei, rambursabili in trei ani. Pentru a obtine un astfel de imprumut, trebuie sa fii angajat sau pensionar si sa devii membru, in schimbul unei taxe modice de 20 de lei. Ulterior, membrii institutiei trebuie sa economiseasca anumite sume, dar fara sa fie impuse plafoane sau o anumita ritmicitate. Totusi, in functie de valoarea sumelor depuse in asa-numitul fond social, se stabileste dobanda imprumutului: cu cat ai depus mai multi bani, cu atat te poti imprumuta mai ieftin. Pentru sumele economisite se primeste o dobanda de 10-11% pe an.
Administratorii CAR-urilor din Romania sunt scoliti acum in cadrul unui program derulat de Consiliul Mondial al Uniunilor de Credit (WOCCU). Saptamana trecuta, la Bucuresti a avut loc Congresul European al Uniunilor de Credit, ocazie cu care s-a declarat ca rolul CAR-urilor va creste si va deveni tot mai importat pentru persoanele cu venituri mici din Romania. CAR-urile sunt incluse in segmentul IFN-urilor, alaturi de alte societati care acorda credite rapide, de leasing sau credite de consum in magazine. Ponderea creditelor acordate de IFN-uri a crescut de la 2,2% in 2003 la 6,5% din PIB in 2007, in conditiile in care creditele acordate de banci se apropie de nivelul de 40%. Ponderea activelor IFN-urilor este de 10% din totalul activelor sistemului bancar. Creditele acordate de IFN-uri au crescut cu 45% in primul semestru din 2008, ponderea acestora in totalul finantarilor destinate populatiei majorandu-se de la 13% in 2007 la 16% in prezent. Spre deosebire de alte IFN-uri, CAR-urile nu sunt supravegheate de BNR, fiind incluse doar intr-un registru de evidenta, in care sunt inregistrate circa 3.000 de astfel de societati, care au aproximativ patru milioane de membri si active de o jumatate de miliard de euro.