Importul masiv de masini rulate si inasprirea conditiilor de creditare, in contextul crizei financiare mondiale, obliga importatorii auto sa reduca cheltuielile si parcul auto propriu, sa tempereze expansiunea si sa angajeze numai oameni de care au stricta nevoie, iar Dacia intrerupe productia.
"Am eliminat anumite deplasari si am decalat cursuri de formare profesionala. Incercam sa optimizam free cash-flow-ul, nu ne expunem datoriilor si mentinem un minimum de stoc pentru o functionare normala. Reducem parcul auto propriu, folosim masini mai mici", a comunicat Renault Romania la solicitarea MEDIAFAX. O abordare similara are si Porsche Romania, cel mai mare importator auto de pe piata locala, care detine in portofoliu marcile Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Bentley si Volkswagen Autovehicule Comerciale. "Am in vedere o limitare a numarului efectiv de masini inmatriculate in cadrul Porsche Romania, de la 170 in prezent la circa 100 unitati. Cu alte cuvinte, generozitatea pe care am aratat-o pana acum in a pune la dispozitia angajatilor masini va fi diminuata", a declarat directorul Porsche Romania, Brent Valmar.
Proiectele de extindere anuntate raman neschimbate, dar exista si exceptii. "Am sfatuit concesionarii sa isi reconsidere intentiile de extindere, asigurandu-se de fezabilitatea acestora", potrivit Renault.
In cazul AutoItalia si Porsche exista cel mult intarzieri de cateva luni in finalizarea unor cladiri, din cauza firmelor de constructii, nu din considerente economico-financiare.
In ceea ce priveste relatia cu bancile, firmele auto amintite nu intampina dificultati, date fiind parteneriatele de lunga durata si contractele negociate astfel incat sa permita stabilitate.
Dacia, singurul producator auto activ din Romania, a renuntat sa mai faca previziuni financiare si comerciale, termenul de "prudenta" fiind cel care caracterizeaza atitudinea constructorului din acest moment, arata directorul general al companiei, Francois Fourmont. "In conditiile in care pietele scad, exista evident mai putini cumparatori. Avand in vedere pozitionarea noastra suntem mai putin afectati decat ceilalti constructori auto, insa trebuie sa gestionam cu atentie stocurile, pentru a nu acumula produse care sa ramana ulterior nevandute. Avem o atitudine prudenta si analizam situatia comerciala saptamanal", a spus Fourmont.
Din cauza diminuarii cererii, Dacia a intrerupt productia in zilele de 30 si 31 octombrie, precum si pe 13 si 14 noiembrie, situatia urmand sa se repete in intervalul 20 noiembrie 7 decembrie. Producatorul auto local si-a propus sa fabrice in acest an 260.000-270.000 de unitati, cu 50.000 de masini mai putin fata de planurile anuntate la inceputul anului acesta.
Firmele auto exclud deocamdata concedierile, insa spun ca si-au reanalizat strategiile referitoare la angajari, exceptie facand acele companii care aveau deficit de forta de munca. "In ceea ce priveste organizatia noastra comerciala, angajarile vor continua. Sigur ca vom avea o abordare diferita, de exemplu nu se vor crea posturi noi", arata reprezentanta locala a Renault.
Porsche Romania are o atitudine similara, nu ia in calcul inghetarea angajarilor, recruteaza in continuare oamenii de care are nevoie, insa cu o viteza mai mica decat pana acum, potrivit directorului companiei, Brent Valmar. "Nu cred ca angajatorii din auto vor sa mareasca numarul de salariati in acest moment, ci mai degraba vor sa pastreze locurile de munca pe care le au. Este clar ca valul crizei economice va atinge si Romania mai devreme sau mai tarziu", estimeaza Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) si vicepresedinte al Automobile Dacia. In cazul AutoItalia, angajarile continua pentru a acoperi necesarul de forta de munca. "Daca la inceputul anului 2008 aveam circa 250 de angajati, acum avem in jur de 400 la nivelul AutoItalia Group, iar in intreaga retea sunt aproximativ 1.500 de oameni. Vom continua sa angajam personal pentru a acoperi locurile vacante", arata AutoItalia, importatorul marcilor Fiat, Alfa Romeo, SsangYong, Lancia, Maserati, Fiat Professional si al motocicletelor Honda.
Perspectivele cele mai sumbre, in opinia firmelor implicate in industria auto, sunt legate de scaderea brusca a vanzarilor de masini noi, de cresterea masiva importurilor de masini second-hand mai vechi de 8-10 ani si de reducerea drastica a creditelor pentru persoane fizice, potrivit Renault si AutoItalia.
Numarul inmatricularilor de autoturisme second-hand de import a crescut cu 104,8% in primele zece luni, fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 205.086 unitati, iar inregistrarile de masini noi au scazut cu 2,4%, pentru aceleasi perioade de raportare, la 252.935 automobile.
Estimarile privind durata crizei economico-financiare mondiale variaza in functie de companie, de la 6-9 luni (AutoItalia) la doi ani (Renault).