Pantaloni cu 10 RON, camasute cu 20 RON, sandale de piele cu 50 RON, toate si-au gasit in perioada reducerilor cumparatori, mai ales ca, o data anuntate, reducerile umplu magazinele de clienti. Desi sezonul soldarilor este abia la jumatate, cei mai multi comercianti au epuizat deja stocul destinat reducerilor.
Articolele de imbracaminte si incaltaminte la care craiovenii au visat in timpul verii cu privirea tinta asupra vitrinelor aranjate dupa moda occidentala au devenit din august accesibile oricarui buzunar. In aceasta perioada, craiovenii s-au "inarmat" cu portofele si au dat buzna in magazinele care au anuntat ieftiniri serioase. Motivul este lesne de inteles - cu bani putini iti poti achizitiona o bluzita, un tricou, o rochie sau un pantalon. Daca sunt si de firma, efortul unei zile intregi de alergat prin magazine pare mult mai justificat. "E greu sa ai in dulap haine de firma daca nu ai un salariu pe masura. Astfel, alternativa cea mai la-ndemana este sa urmaresc reducerile din magazinele cu haine de firma. Cu siguranta, imi vor prinde bine si vara viitoare, mai ales daca-mi iau lucruri care-mi stau bine", a declarat Alina Sorescu, o tanara de 25 de ani. Afirmatia e sustinuta si de alti craioveni. "De ce sa dau mai mult, cand pot sa dau mai putin? Doar sunt aceleasi haine si nu cred ca sunt prea multi craioveni care sa-si permita sa-si ia haine doar pentru un sezon", a spus Magdalena P., o profesoara de 34 de ani.
Reducerile cresc volumul vanzarilor
Reducerile de sezon si dorinta craiovenilor de a achizitiona produse la preturi mai mici atrag o crestere semnificativa a cifrei de afaceri. "Craiovenii s-au obisnuit sa astepte reducerile - prefera sa dea mai putini bani in perioada reducerilor si sa asorteze un obiect vestimentar nou cu unul mai vechi. Astfel, in perioadele de reduceri se observa o crestere a vanzarilor. O reducere trebuie insa sustinuta de o campanie publicitara foarte buna", a declarat Madalina Ene, directoarea magazinului House of Art din Craiova.
Acest lucru este confirmat si de alti comercianti craioveni. "Am avut reduceri de la 30% pana la 70%. Cand vor sa achizitioneze ceva, in general, clientii prefera produsele cu reduceri maxime", a spus Ioana Misu, lucrator comercial la magazinul Erros din Craiova. Potrivit acesteia, in perioada reducerilor se lichideaza cam 80% din stocul ramas.
Sezonul reducerilor aduce profit
De fapt, lichidarea stocurilor ajuta in primul rand la improspatarea marfii. In plus, este atat o metoda de fidelizare a pietei, cat si o una de crestere a profitului. Potrivit statisticilor, vanzarile realizate de magazine in perioada reducerilor reprezinta cel putin 10 - 20% din totalul anual al vanzarilor. Reducerile practicate de magazine in lunile august-septembrie, care marcheaza finalul sezonului de vara si pregatesc lansarea colectiei de toamna-iarna, au adus comerciantilor cresteri ale cifrei de afaceri de pana la 40%.
Sezoanele de reduceri
In Romania, practica perioadelor de reduceri a aparut in urma cu aproximativ zece ani, o data cu intrarea marcilor straine in tara. In acest moment, in Romania exista o legislatie (Ordonanta de Guvern nr. 99/2000) si un cadru legal bine reprezentat in domeniu. Perioadele de reduceri, care marcheaza sfarsitul unui sezon si schimbarea colectiilor, au fost stabilite prin lege intre 1 august si 31 octombrie, pentru reducerile de vara, si intre 15 ianuarie - 15 aprilie, pentru cele din sezonul de iarna. Alt instrument de promovare si crestere a vanzarilor este reprezentat de promotii ce se pot face oricand in perioada anului, cu conditia sa nu se vanda sub pretul de achizitie. Comerciantii trebuie insa sa stie ca soldarile si lichidarile de stoc pe care comerciantii le fac trebuie sa aiba avizul primariei (Serviciul Autorizari, Agenti Economici si Control Comercial). Potrivit OG nr. 99/2000, patronii magazinelor care doresc sa vanda produse reduse trebuie sa depuna o cerere la Primaria Craiova cu 15 zile inainte de aplicarea reducerilor.