Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a renuntat la construirea drumului expres Craiova - Pitesti, al carui proiect a fost inceput pe vremea predecesorului sau, Ludovic Orban. In schimb, ministrul vrea o autostrada de 900 de milioane de euro.


Autostrada Sudului, asa cum este denumita, va lega Craiova de Bucuresti. "Va porni din Bucuresti, va trece pe la Videle, Alexandria, Rosiori, Segarcea si va ajunge pana la Podul de la Calafat. Demersurile pentru construirea ei vor incepe anul viitor, termenul de executie va fi de patru ani, dar functionala va deveni in 2014", a declarat ministrul. Berceanu nu stie sigur care va fi sursa de finantare, dar a precizat ca ia in calcul si ideea concesionarii catre un consortiu de firme straine. Initial, ministrul a spus ca executia proiectului va costa 300 de milioane, dar ulterior s-a razgandit si a plusat.
"Costul construirii ei va fi de circa 900 de milioane de euro. S-ar putea sa fie costuri suplimentare de 30-40 de milioane de euro", a precizat Berceanu. Acesta a spus ca ia in calcul mai multe variante de finantare. Una dintre ele este combinarea unui imprumut de la Banca Europeana pentru Investitii sau Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare cu bani de la guvern si fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana.
"Problema cu banii de la Uniunea Europeana este ca vin pentru perioade de sapte ani. De exemplu, acum vin pentru perioada 2007-2013", a declarat Berceanu. Acesta a precizat ca ia in calcul concesionarea construirii.
"Ideea cu concesionarile vad ca prinde tot mai mult teren. Am primit oferte de la consortii straine si vom incerca o componenta importanta de felul acesta, iar banii pe care-i avem sa-i bagam in drumuri nationale. Drumurile se deterioreaza, noi nu intervenim permanent si cheltuim mai mult pentru reabilitarea lor. Aici gresim noi si astfel se pierd bani", a spus Berceanu.

Ford, indemnat sa ia exemplu de la Dacia

Cat despre cerinta Ford de construire a unui drum expres, care sa preia traficul greu dupa inceperea productiei prognozata in aceasta toamna, Berceanu a spus ca nu poate construi un drum doar pentru o companie. Mai ales ca americanii par acum mai interesati de reabilitarea drumurilor judetene.
"M-am intalnit cu cei de la Ford pentru un program referitor la drumurile judetene pentru care sa gasim finantare chiar din acest an. Din cate am inteles eu de la ei, vor sa foloseasca Dunarea spre Constanta. Eu le-am spus ca o pot folosi si in amonte, catre Olanda", a completat ministrul. Intrebat ce va face totusi cu proiectul pentru drumul expres, pentru care fostul ministru a cheltuit milioane de euro, Berceanu a spus: "Nimic. Asa cum Dacia poate produce, si produce, iar apoi sa transporte pe aceste drumuri sau pe calea ferata, la fel poate face si Ford. Ei deocamdata nu au produs nimic si am mari indoieli ca vor incepe sa produca vreun automobil in acest an", a conchis ministrul.