Produsele cosmetice au cea mai mare pondere pe piata marfurilor contrafacute din Romania, acoperind cam 80% din aceasta.
Din randul cosmeticelor contrafacute cel mai des intalnite sunt parfumurile, care, de cele mai multe ori, sunt falsificate la modul grosolan. Desi specialistii in domeniu au ajuns la concluzia ca piata neagra a parfumurilor este in scadere, prejudiciul adus statului in urma acestui fenomen ramane la valori ridicate. Astfel, ultimele date disponibile indicau o pierdere anuala care se cifreaza la un milion de euro. Trebuie spus ca, fata de anii precedentii, masurile luate de autoritati impotriva comerciantiilor de parfumuri contrafacute au inceput sa prinda contur. Daca in urma cu 2 ani numai cateva companii producatoare erau angajate in actiuni impotriva contrafacerilor, astazi peste 70 de marci de renume s-au implicat in aceasta lupta. “Statistic, in cursul anului 2004, am inregistrat 88 de actiuni initiate de titularii de marca impotriva contrafacerilor. In acest context, procentul parfumurilor contrafacute este in continua scadere, coborand de la un procent de 80% in urma cu 3 ani, catre un procent de 60%“, este de parere Gabriel Turcu, presedintele Asociatiei Romane Anticontrafacere REACT.
De altfel, parfumurile contrafacute se pot gasi oriunde, de la vanzatorii ambulanti pana la magazine cu renume. Ele pot fi recunoscute prin faptul ca, desi pe eticheta scrie ca sunt produse de case renumite, sumele cu care pot fi cumparate sunt, de cele mai multe ori, modice. De exemplu, de la o taraba oarecare se pot cumpara parfumuri contrafacute care au un pret cuprins intre 70.000 si 200.000 de lei. De cele mai multe ori, aceste produse cumparate de la colt de strada sau nu pun sanatatea consumatorului in pericol.